Nattuggla

Inatt vaknade jag flera gånger. Den tredje gången visade klockan 02:39. Jag stod och tittade ut genom mitt sovrumsfönster och såg hur postiljonen kom med morgontidningarna. I ett hus med 16 lägenheter var det en bunt Turun Sanomat och en enda Åbo Underrättelser. Den senare var till mig.

Då jag hade hört postluckan smälla till tassade jag ut i mörkret och lade tidningen på köksbordet, för att ha den nära till hands nästa morgon. Sen kröp jag ner i sängen igen. Men jag kunde inte somna om. Jag var trött, men rastlös. Och hungrig.  Jag funderade över vad det är för idé att ligga hungrig och orolig i sängen.

Så jag steg upp igen, tände ljus och lagade två limpsmörgåsar åt mig. Kokade kamomillte med honung. Sedan satt jag mitt i natten – eller snarare morgonnatten – och åt smörgåsar och läste dagens tidning i skenet från stearinljus. Jag kände hur mommopoängen bara rasslade in.

Idag ska jag på äventyr till huvudstaden. Jag har skrivit en packningslista, på vilket det bland annat står nagellack, sovsäck och slickepinne. Morgonen har jag ägnat åt att fundera över vilka böcker jag ska ta med. Jag kommer vara bortrest i ett drygt dygn, men har ändå beslutat mig för två böcker: favoriten Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling, som är en pocketbok och därmed väger nästan ingenting, samt Baton Rouge av Agneta Ara, som jag har blivit så nyfiken på.

Innan jag kliver på tåget österut ska jag dricka kaffe latte på ett kafé. Och packa. Förslagsvis inte i nämnd ordning.

P.S. En annan intressant sak med att bo i ett hus från år 1939 är att, då lägenheten ovanför storstädas och golvet torkas med stora mängder vatten, så letar sig vattnet ner i springorna vid dörrkarmen, genom den tydligen dåliga tätningen, och tränger ut under mina taklister där det sedan rinner ner för väggarna i små smutsränniler.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

