Februarisommar

Det är februari, en lördagskväll då de få vännerna jag har i Staden alla är upptagna på annat håll. Där ute har vintern tagit ett snopet adjö utan att ens ha hälsat på ordentligt. Nu råder snålblåst och ett grådaskigt mörker som med lite tur orkar ljusna upp kring eftermiddagen innan det suckar och åter vänder ryggen åt oss.

Jag bryr mig inte.

Tulpaner

Jag lyssnar på Veronica Maggio och lackar naglarna i samma nyans som tulpanbuketten på köksbordet är. Jag tänker på hur tulpaner ser så bedrägligt aptitliga ut. Det doftar nybakt bröd i lägenheten och jag planerar morgondagen. ”Jag ska ligga på soffan och läsa Hjalmar Söderberg. Sen ska jag promenera in till stan för att dricka kaffe latte på det nyöppnade kaféet och handla hasselnötsmjölk och croissanter på vägen hem och låtsas att jag har en stor blogg som är pastellfärgad.”

I mitt hjärta är det sommar.

Jag dansar runt i köket och viftar med händerna för att låta nagellacket torka, tänker tillbaka på juni juli augusti. Alla kvällar på dansgolvet. Svetten som klibbar på ryggen, hur jag stryker pannluggen bakåt och med flit har varit ovarsam med kajalen, eftersom jag vet att den kommer smetas ut oavsett. Tung bas som fortplantar sig genom converse-beklädda fötter och ett virrvarr av hår. Svala isbitar i munnen och vänners läppar mot min kind då vi står ute för att röka och ta luft.

Om två helger ska jag resa norrut och har ingått ett avtal med en likasinnad. Vi ska ut och dansa som om det vore sommar i våra hjärtan. Då gör det inget att det inte är sommar ute riktigt än.

P.S. Det har gått ett år sedan jag började skriva här. Tack alla ni som har läst och som fortsätter läsa! ♥

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Februarisommar

  1. Vi får väl tacka dig för att du fortsätter skriva :)

    Jag är själv litet kluven under denna vårvinter. Jag vet att det kommer att komma någon form av takatalvi ännu men helst skulle jag ge mig ut på de våta ängarna och dansa fram våren och låta vårrastlösheten styra mitt liv. I och för sig är det också jag som i de mörka, oftast iskalla, februarinätterna redan har ett inombordsvrål som ropar åt mig att våren är på kommande. Det är de där nätterna när man egentligen aldrig vill gå till sängs, när ljuset kommer och man helst skulle dricka vin nätterna igenom och lyssna på angstig musik och skriva dikter om våren som kommer och folket som vaknar och den stora ensamheten under kalla, mörka vinternätter.

    Som tur (eller oturligt nog) har man en sambo som skall stiga upp klockan sju, så det är inte helt hållbart med vårgalenskap mer.

    • Men åh, vad fint att sitta och lyssna på angstig musik och skriva storslagna dikter! Ljusets återkomst är jag också så oerhört glad över. Midvintermörker har jag inget emot, men gråslaskigt dis får gärna ge vika för vitt vårljus.

      Jag tror att jag behöver se på eller läsa lite Ronja Rövardotter, så där på tal om vårskrik.

  2. vivibolinVivi

    Åååh sommar sommar sommar! Jag läser om mina dagboksinlägg från sommaren alltid nu som då: Vips så är jag tillbaka i en varm sommarnatt med en grön, lånad mantel virrad runt mig och mentolrök i lungorna. eller så står jag med dig utanför Mallys och spanar efter snyggingar medans svetten torkar bara för att ett kort ögonblick senare snart lacka mot pannor och ryggar igen! Härliga, underbara sommar!

Kommentera

