Aino anno 1994

Jag minns inte lägenheten, men jag minns det röda grannhuset med spinnrocken på vinden, glasbiten i form av en Askungensko som vi hittade vid källargluggen, gården med den grön gungan som pappa byggde.

Jag minns den vita trappan.

Vi bodde på övervåningen och trappan blev vår tambur. Överst fanns en liten avsats där vi ställde skorna och hängde av oss jackorna innan vi gick in i lägenheten. Där härskade de vuxna.

Trappan var vår.

Den var målad i så tjocka färglager, så jag trodde att vi skulle lämna finger- och rumpavtryck där vi satt på andra och tredje trappsteget uppifrån och bytte glansbilder. Ljuset som föll in genom fönstret var kallt men mjukt, som vitt ljus en mulen novembersöndag. Inga lampor tända, det var alltid skumt i hörnen, som det är i gamla trähus.

Jag minns Aino, den finaste med det finaste namnet. Det var ett främmande och magiskt namn på ett lika främmande och magiskt språk.

Jag fick en glansbild av henne, den föreställde en herde och en herdinna. På baksidan textade hon sitt namn med skeva versaler i blå tusch, så att jag aldrig skulle glömma vem jag hade fått glansbilden av.

Muista mut aina.
Aina, Aino.

2 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

2 responses to “Aino anno 1994

  1. Hans Palm

    Du är underbar i din livsåskådning, Sandra! Själv bläddrar jag, ofta medvemod, i minnen från barn- och ungdomstiden. När kommer tidsmaskinen som man kan vrida tillbaka tiden med??

    • Tack så mycket, Hans! Vad roligt att du läser här. Tills vi får den tidsmaskinen är det närmaste vi kommer väl att tänka tillbaka, och hoppas på att det inte blir en alltför tungt nostalgisk upplevelse.

Kommentera

