Söndag

Jag hinner leva så många liv under en söndag, men ingen av dem känns riktigt som mitt. Att blåbärsscones och apelsinjuice och te är en så fin tanke i teorin, men i praktiken blir det inget mer än vad det kan förväntas vara. Jag tittar på teveserier och drömmer mig bort till engelska herrgårdar, rasslande 1920-talsklänningar och bara nyckelben under gräddfärgad hud, vältrar mig i socker och lullig värme och hjärtats oroliga slag.

Då väggarna faller över mig och all mjuk söndagsluft står mig upp i halsen tar jag tillflykt ut i diset och snålblåsten. Med jackan öppen i halsen och i för tunna vantar promenerar jag ner till stranden, där jag ser ut över stålgrått vattnet och låter vinden slå andan ur mig och locka fram tårar. Om jag bara vore lite lättare skulle jag svepas med av vinden, breda ut armarna och flyga iväg över Åbo slott. Nu kravlar jag mig ner på pirens stenar och sticker ner fingrarna i isvattnet. Mina skor består vattentätningsprovet, då en våg sköljer över mina fötter när jag knuffar tillbaka ett isflak som har strandat. ”Det här är vändpunkten”, tänker jag men har glömt det redan då jag kavar uppför en närbelägen kulle för att jag inte vill gå hem riktigt än.

För n:te gången denna vecka skjuter jag upp studierna och ignorerar det malande samvetets röst som aldrig lämnar mig ifred. Istället kurar jag ihop mig i soffan och tar mig an Johanna Holmströms Asfaltsänglar och dras in i en både obehagligt främmande och dito välbekant värld av horor, hijabs och högstadieliv.

Jag bryter bit efter bit av Green & Blacks chilichoklad medan jag läser. Aldrig förr i hela mitt liv har jag smakat något liknande. Mörk choklad med stjärnanis, ingefära, rosépeppar, chili, nejlika, kassiakanel och enbär. Den smakar som jag tänker mig att en österländsk fantasymarknad skulle smaka, het och skarp och kryddig. Det sticker länge på tungan efteråt och jag tänker mig iväg till en kvav marknad med hetta på huden, till ytterligare ett liv som inte är mitt.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

