Vitt

Rummet är fyllt av vitt ljus, som det brukar vara om vinterförmiddagarna, nu då snön har kommit för att stanna och jag har bytt till vita köksgardiner. Allt ligger på sin plats. Jag har diskat. Tvätten hänger på tork. En lägenhet i fullständig ordning, precis som jag vill ha det. Ett lugnt hem ger mig lugnt hjärta. Jag känner varenda tingest, vet hur varenda sak beter sig. De är mina vänner, alla föremål och arrangemang, och jag rör mig fritt och tillfreds genom den lilla värld som jag har befolkat och byggt upp.

Men verkligheten, som är så mycket större än 32 kvadratmeter, kommer alltid emot.

Jag packar min väska, plockar ner plånbok, necessär, musikspelare, näsdukar, handkräm. Anteckningsblock, kursbok, kalender, penal. Släcker bordslampan, låter det vita naturljuset ta över. Ser ut över min lilla värld och tänker; ”Om jag kunde ha det så här jämt”. Under ett kort ögonblick tänker jag tanken på att endast göra det jag vill. För alltid leva i detta mjuka, vita och tillbringa resten av min tid med att skriva.

Jag slås av en oväntad våg av sorg, och av lättnad, och av uppgivenhet. Sjunker ner på hallgolvet och drar skälvande efter andan i ett lönlöst försök att hålla bort tårarna. I det vita ljuset och i den stillsamma ordning som jag gjort till min fristad sitter jag och tänker på vad min vän sade så sent som igår, ”om inte jag gör det, vem ska göra det åt mig då?”, och det är en insikt som i stunden är mer plågsam än den är befriande.

1 kommentar

Filed under dagbok

One response to “Vitt

  1. Det är en intressant fråga. Om inte jag gör det, så vem skall då göra det åt mig? Det är en fråga som vi nog alla får ställa oss i något skede av livet. Sedan när du är inne i ett parförhållande märker du mitt i allt att du måste tänka tvärtom. Du måste tänka att den andra också kan göra det. Och det är inte heller så lätt.

    Så tänk så och tillåt dig tänka så, tills en dag saker och ting kanske ändras. Och det är jättejobbigt. För du måste verkligen ibland klara allt själv. Men. Det är också (till en viss gräns) väldigt hälsosamt.

Kommentera

