Så länge du inte är den som blir sårad

Jag tror inte på Ödet i den traditionella bemärkelsen. Jag ser det inte som en ofrånkomlighet, som redan förutbestämda utgångar av våra historier. Jag tror snarast att Ödet är då världen ger oss en liten vink om vad som komma skall, en knuff i en viss riktning. Som en av författarna som föreläste på skrivkursen sade: ”Man ska vara uppmärksam på de böcker som trillar ut ur bokhyllan framför en på biblioteket”. Då gäller det att plocka upp, låna och läsa den boken. Ödet kanske har något att säga en genom den boken.

Nu funderar jag på vad Ödet vill säga mig.

Det är egentligen en slumpmässig kedja av händelser som alla leder fram till denna tanke, men då jag ser tillbaka på räckan av tilldragelser så ter de sig så självklara, att jag misstänker att Ödet har ett finger med i spelet.

Som ni vet så läser jag Veronica Varlows blogg, och för ett par dagar bestämde jag mig för att prova på ett av de tips som hon delade med sig av. Det ledde mig till bandet San Cisco. För att jag tilltalades av namnet, var Reckless den första låt jag lyssnade på. Det är fortfarande den låt jag tycker bäst om.

Det finns en rad i texten som brände till rejält. ”Reckless is fun when you’re not the one that gets hurt.”

Jag har funderat mycket på den raden.

Reckless kan översättas till många adjektiv. Obekymrad, likgiltig, hänsynslös, obetänksam, vårdslös, dumdristig, vild, skoningslös och lättsinnig är de översättningar som kommer fram i olika engelska ordlistor. Det jag fastnade vid i den här kontexten var lättsinnig.

Det finns också många synonymer till lättsinnig. Obetänksam, slarvig, oansvarig, sorglös, bekymmerslös, vidlyftig, äventyrlig, osedlig, tvetydig, oanständig, lättfärdig, lösaktig, slampig, lättfotad.

Jag har aldrig sett mig själv som reckless, som lättsinnig. Tvärtemot alla synonymer har jag sett mig som en betänksam, ordentlig, ansvarstagande, anständig och omdömesgill person.

De senaste dagarna har jag insett att jag har haft fel. Förstås vill jag inte se mig som en obetänksam, slarvig eller osedlig person, vem vill nu det? Men om jag ser tillbaka på saker jag har gjort, om jag verkligen reflekterar över vem jag är idag, måste jag tillstå att det finns synonymer som passar in. Äventyrlig, dumdristig, vidlyftig. Lättsinnig. Reckless.

Förstå mig rätt. Jag försöker att inte lägga värderingar i dessa ord. Det är helt i sin ordning att vara lättfärdig, tvetydig och bekymmerslös. Det är förståeligt att vara obetänksam, oansvarig och oanständig ibland. Det viktigaste, gällande nästan vad som helst, är att sträva efter att inte såra någon i att vara det.

Reckless is fun when you’re not the one that gets hurt.”

Jag menar inte att jag ska behöva överge min rätt nyfunna äventyrlighet, min lättsinnighet. Men det är, som min kloka vän J sade, ”lite knepigt att vara äventyrlig på sina egna villkor”. Jag har funderat på det här i tre dagar, jag har tvingat mig själv att skriva det här för att få klarhet i tankarna. Jag tror att låten är en påminnelse till mig, om att man sällan är ensam om sin lättsinnighet. Det brukar finnas fler inblandade i äventyr, och det är inte säkert att alla ser villkoren på samma sätt.

Och allt är ju är roligt, så länge du inte är den som blir sårad.

Jag tror med andra ord att det som Ödet vill säga mig, är att i all äventyrlighet och lättsinnighet inte glömma bort att också vara eftertänksam och hänsynsfull. Att inte endast gå enligt mina egna villkor. Att komma ihåg att lättsinnigheten, hur svindlande härligt det än kan kännas att vara vild och sorglös, inte är värd att någon blir sårad. Då är det inte längre roligt.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

