Januariböcker

Jag blev inspirerad av Stephs inlägg om januariböcker, och tänker för mitt eget höga nöjes skull också lista de böcker som jag har hunnit läsa så här långt under detta år. Thailandsresan gav förstås en extra möjlighet till läsning, eftersom semesterresor för min del oftast innefattar mycket läsning, i solstolar, i skuggan.

1. Den krympande hustrun av Andrew Kaufman. En vän lånade mig boken som är en tunn sak på dryga hundra sidor. Handlar om en bankrånare som istället för pengar stjäl något av personligt värde från sina offer. Efter rånet visar det sig att huvudpersonens hustru börjar krympa. En nätt liten historia i all sin absurditet!

2. Vattenänglar av Mons Kallentoft. Deckare hör hemma på semestrar. Kallentoft har en speciell stil, väldigt poetisk för att vara kriminalförfattare, men hans böcker är nog läsvärda. De är dock ingenting mot böckerna av kriminalförfattaren Karin Fossum.

3. Döden skall du tåla av Karin Fossum. På tal om bra deckare. Kommissarie Konrad Sejer och hans kollega Jacob Skarre är mitt favoritpolispar genom tiderna. Karin Fossum kommer karaktärerna in på djupet, undersöker psykets vinklar och vrår, och denna bok är inget undantag från hennes fenomenala talang.

4. Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk Holmqvist. Rätt söt om än lite alldaglig historia om de två tanterna Alma och Margit som bestämmer sig för att lägga ut en kontaktannons. Mycket blommor, kaffedrickande och små promenader. Gullig i all sin enkelhet.

5. När änglar dör av Andreas Roman. Jag lånade även denna av en vän och det är en av de bästa böckerna jag någonsin läst! Det här är historien berättad av Isamael, även känd som Satan, om hur allting egentligen gick till. Om hur Isamael och Iahvé skapade Jord, om hur änglarna med Lucifer i spetsen gjorde revolt, om hur människan gick mot sin undergång och Isamael och Iahvé bestämde sig för att med hjälp av Jesus en gång för alla se om skapelsen kunde räddas eller inte. Underbara karaktärsbeskrivningar, sanslöst fina vändningar i välkända historier och en överväldigande känsla av att det egentligen är så här det har gått till. Jag behöver denna bok i min bokhylla så fort som möjligt. Det behöver du också.

6. Kulla-Gullas myrtenkrona av Martha Sandwall-Bergström. Ungdomsklassiker och sista delen i Kulla-Gulla-serien som jag faktiskt aldrig tidigare har läst. Passade bra på soffan en måndagseftermiddag, men knappast läser jag de tidigare delarna.

Vad är det bästa eller sämsta ni har läst hittills i år?

7 kommentarer

Filed under dagbok

7 responses to “Januariböcker

  1. Åh, låter som du hinnut läsa en hel del intressant också. Jag kan gott tänka mig att läsa 3, 4 och 5. Åtminstone. Om Kulla-Gulla läste jag som barn, jag minns att jag tyckte om dem då.. Men det är nog kanske så att jag skulle läsa Anne på Grönkulla före jag läste Kulla-Gulla på nytt. Anne hade kanske ändå mer innehåll och var skrivna på ett annat sätt. Och tanterna som lägger ut en kontaktannons låter ju bara för bra! :)

  2. Jag får så dåligt samvete av att läsa om vad andra läst – jag har nämligen tappat den förmågan (motivationen) för många år sedan. MEN måste kommentera ty jag har faktiskt börjat läsa en bok: Kopparbergsvägen 20 av Mathias Rosenlund. Har du läst den?

    • Inte dåligt samvete! Bli inspirerad, glädjas å andras vägnar eller strunta blankt i det är de enda alternativen. Och nej, jag har inte läst den romanen, bara läst om den! Vad tycker du så här långt?

      • Har inte kommit så värst långt ännu, koncentrationen är inte av hög klass, den där apan i hjärnan snurrar runt rodret osv. Men bra verkar det ju, jag kan låna den till dig sen när jag är klar!

      • Berätta gärna sedan då du läst ut den hur den var :-) Själv har jag en antologi om Österbotten som jag ser fram emot att läsa till näst. Det är så fint med skolbibliotek, där lånetiderna är nästintill oändligt långa…

  3. Jag har läst alldeles för lite på senaste tiden. De böcker jag har läst har varit för att få någon form av inspiration. Därför har mina tre senaste böcker varit:

    Peter Rätz – nio år som undercoveragent, skriven av Dick Sundevall
    Gängmedlem: En annan sida av Sverige, skriven av Niklas Malmborg och Geir Stakset
    Infiltratören: den smutsigaste härvan inom svensk polis, Lasse WierupInfiltratören: den smutsigaste härvan inom svensk polis, Lasse Wierup

    Innan dess kom jag ungefär halvvägs i Talismanen, skriven av Stephen King och Peter Straub, innan jag började konsumera de ovan nämnda böckerna. Jag skulle gärna komma till slutet på den så jag får läsa den andra delen som heter Svarta huset.

  4. Hoppsan, det blev lite dubbel text där…

Kommentera

