Flirta med döden

(Jag åker tåg och skriver åter en gång om att leva besinningslöst. Jag verkar inte komma ifrån en fiktiv avsmak för måttfullhet och en dito fascination av det destruktiva. Då är det väl bara att skriva om det.)

Du sade att jag flirtade med döden och jag förstod aldrig vad du menade. Det var inte att flirta med döden. Det var att flirta med livet. Det var att se hur långt livet var villigt att gå med mig. Skulle livet fortfarande vilja ha mig om jag gick emellan ett slagsmål, om jag tryckte på gaspedalen istället för på bromsen, om jag hoppade från järnvägsbron? Skulle livet be mig komma tillbaka om jag tömde även nästa flaska, lekte för vårdslöst med knivar, blundade då jag tog det sista steget ut?

I slutändan var livet alltid på min sida. I slutändan ville det alltid ha mig tillbaka. Det var som om det inte kunde släppa taget om mig fastän det borde.

”Som att inte kunna gå fastän din man slår dig”, förklarade jag och drog ett bloss på cigaretten som var nerrökt ända till filtret. Jag fastnade i tanken på livet som min förtryckta hustru och märkte inte att filtret började glöda. Med en svordom släppte jag fimpen och stampade ut den med en bred klack. Jag blåste på mina svedda fingrar och du räckte mig en ny cigarett.

”Vissa straffas genast”, sade jag då jag tog emot cigaretten, ”men de får bara en utskällning och en smäll på handen då de egentligen förtjänar elektriska stolen.”
”Få nu inga idéer om att du är en större människa än någon annan”, sade du och tände åt mig. ”Du bara samlar förseelser på hög för att sedan kunna ta alla straff på en gång.”
Jag ryckte på axlarna och låtsades inte om att jag var rädd för att du skulle ha rätt.

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

