Allt det nya

Här i Thailand är många saker som förut. Jag klarar fortfarande inte av att ligga i solen och svettas, så jag söker mig till skuggan och läser böcker. Vattnet är surrealistiskt varmt och svalkar knappt. Det doftar av rök och kryddor från gatuköken, tuk-tukarna brummar förbi längs med stora vägen och i badrummet bor ödlor som tjattrar om natten.

Jag gör också saker som jag aldrig har gjort förut. Kör motorcykel, till exempel, en 125-kubikare förklädd till skoter. I Thailand kör man på vänster sida av vägen, och bensinen säljs i litersflaskor vid små stånd längs med vägarna. De lyser som flytande bärnsten i solen. ”GASOLINE 40฿”, står det på skyltarna, vilket innebär ungefär 88 cent. Man kommer hela ön runt på bara två flaskor bensin. Att köra till staden i gråblå skymning och att senare köra hem i neonblinkande svartnatt kändes så välbekant och samtidigt helt främmande.

I en av strandbarerna jobbar en kille som fångade min uppmärksamhet inom tio sekunder och fyra ord. Han är kortare än jag, har långt hår i knut, örhängen och piercingar, tatuerade armar och en glugg mellan framtänderna som gör att han läspar då han talar den simplaste engelska. Innan jag träffade honom hade jag aldrig blivit bjuden på mango mojito, eller tassat iväg barfota från hotellet för att dricka öl med lokalbefolkningen medan resten av familjen sover, eller blivit bjuden på gräs av en tysk vid namn Wolfgang, men nu har jag gjort allt det och mer. (Jointen tackade jag för övrigt artigt nej åt.)

Annat som jag har gjort är smakat på en efterrätt som består av färsk mango och klibbigt, sött ris, och haft hjärtligt roligt åt att rätten förstås heter mango sticky rice. Det är så fint i all sin enkla självklarhet. Jag har förirrat mig in på en muslimsk marknad och sällan känt mig så malplacerad, i min lårkorta klänning över bara ben bland alla kvinnor i långa klädnader och slöjor. Jag har kittlat svartgula fiskar och blivit nafsad i benen av desamma som hämnd, jag har simmat i smaragdskimrande vatten genom en tunnel till en hemlig lagun, och jag har tittat på svarta fåglar som sjunger så vackert men som ser ut som om de hade en gul dödskallemask på sig.

Vad har du gjort den senaste tiden, som du alltid gör? Och, vad mer, vad har du upplevt för första gången? Berätta om något hemtamt och tryggt, och om något nytt och kanske spännande.

5 kommentarer

Filed under dagbok

5 responses to “Allt det nya

  1. Hur länge skall du vara i Thailand? :) Låter som en mycket behaglig resa! :)

    Åh, det här är ju småpotatis i jämförelse, men jag förde vår hund till veterinären idag. Det har jag aldrig gjort förr, trots tre familjevänner. Det var en upplevelse. Jag har anmält mig till en pilateskurs och kommer också att skaffa gymkort till våren. Det är att stretcha sina comfort zones, jag avskyr egentligen gym, men någon gång skall det också prövas. Och för 20 euro i månaden går man inte i konkurs.

    • Vi ska vara på resa ungefär en vecka till, sedan bär det av hemåt mot vardagen.

      Och inte är det småpotatis, det är ju lika nytt för dig som allt mitt nya är för mig! Jag blir alltid så glad då folk vill kommentera och dela med sig av sina liv och tankar :-) Angående gym är jag precis som du! Jag tror det mest beror på att jag har svårt för att träna ensam – jag trivs bäst på ledda grupptimmar, då jag behöver någon som ropar åt mig att jag ska göra saker, för jag är i grunden en lat människa ;-)

      • Åh, då har ni få njuta av en riktigt lång resa! :) så skönt :) Så grått och regnigt som det varit här, så har ni nog inte missat något.

        Ja, dels tror jag att träna ensam kan vara ett problem och dels tror jag att jag har en bild i huvudet att alla som går på gym är superfita och snygga och vältränade. (Som om en vältränad person egentligen skulle vara vackrare än någon annan) Men – det är dags att krossa den myten nu! :)

        Och så tycker jag också om att läsa dina tankar och funderingar och nyheter i ditt liv, kanske för att det är en inblick i en annans vardag, men kanske också för att man kan känna igen sig i vissa tankar och så inte minst för att jag tycker om såväl ditt språk som uttryckssätt!

  2. Ofattbart lyxigt att få tillbringa en semester på ett så spännande (och varmt) ställe! Låter underbart :-)

    Efter jullovet har jag mest degat hemma och ätit konfektrester (urk). Jag har lagat min hittills bästa hummus, ätit mjuklass ute i slaskregn och framgångsrikt använt en gammal getmjölksförpackning som varmvattenflaska. Ja och så har jag för första gången besökt Marimekko-caféet! Hemskt vardagliga saker, inte riktigt något nytt-nytt på det viset.

    • Spännande och varmt vad nog orden! Mjuk glass i slaskregn låter så poetiskt, och vardagliga saker är minst lika bra som stora, omvälvande dito. Allt som är bra, är bra, liksom.

Kommentera

