Jullovsprogram

Morgonens planer: Se på julkalender, klä julgran och köpa bioteaterbiljetter till visningen av Londonteatern National Theatres uppsättning av Shakespeares Coriolanus. ”Vi får gå på teater i London på bio i Åbo!”, som min kära vän och bioteatersällskap J konstaterade. Det blir en fin julklapp i februari.

Julgran

mitt mästerverk till julgran

Dagens planer: Äta jullunch med släkten. Det fanns rentav löjliga mängder mat på restaurangen. Jag mumsade i mig bland annat glöggmarinerad ost med valnötter och dadlar, kalkon med rönnbärsgelé, skagenröra på limpa och favoriten på efterrättsbordet: vitchokladmousse. Sedan rullade jag hem och här sitter jag nu framför en sprakande brasa..

Eftermiddagens planer: Se en film. Jag klurar på att se Tinker Tailor Soldier Spy, because of obvious reasons vid namn Benedict Cumberbatch. Finns det andra bra filmförslag för en slö fredagseftermiddag?

Kvällens planer: Dricka glögg med familjen. Eftersom vi kommer befinna oss på lite olika håll i världen på julafton så firar vi litegrann ikväll istället. Sedan ska jag äntligen ta itu med min romanläsning på riktigt. Först på listan står Sanna Tahvanainens ”Bär den som en krona”, en roman om drottning Victoria som jag smygstartade med redan inatt.

Slutsats: Jullov är ett bra påhitt, som Madicken sade. Vad är dina jullovs- eller dagsplaner?

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Jullovsprogram

  1. Varje gång jag ska föreslå filmer jag älskar så blir det bara jättedeppiga filmer. Som musik. Väldigt mycket bra musik har smärta i sig, det är samma sak med filmer. Men om jag ska nämna några roliga filmer (det var väl lite lättsammare filmer du var ute efter när du skriver ”slö fredageftermiddag”?) så är en av mina favoriter all time Blazing Saddles, eller Det våras för sheriffen, på svenska. En annan komedifavorit är Idiocracy. Jag återkommer gärna med mer musik och film. Det är bara några få ämnen man kan skriva om nonstop utan att inspirationen tar slut. Musik och olyklig kärlek är de viktigaste.

    PS: My name…is Kaahn

    • Ah, jag tycker också om deppiga filmer (eller känslosamma filmer överlag), så tipsa om sådana också! Gav faktiskt Tinker Tailor Soldier Spy en chans, men den var för slö till och med för en slö fredagseftermiddag…

      P.S. ”The name’s Sherlock Holmes and the address is 221B Baker street. *winks* Afternoon!”

  2. Jacobs inferno, säger jag bara. Vilken film. Måste se om den tror jag.

Kommentera

