Första jullovsdagen

Jag har lämnat Staden och återvänt till de norra slätterna för julen. Det är fantastiskt. Jag ska läsa romaner för nöjes skull, sova utan väckarklockan och träffa vänner tills jag stupar. Men idag är en återhämtningsdag som jag tillbringar i all ensamhet med att skrota runt i ett stort hus, lyssna på musik och fylla i en lista som jag snodde av älsklingen Kata.

1. Var är din mobiltelefon?
I mitt rum på övervåningen, på byrån bredvid LP-spelaren. Jag använder LP-spelaren ibland för att kunna lyssna på pappas gamla plattor, som Scorpions eller Magnum.

2. Var är din andra hälft?
Den enda gången jag har varit en halva av en hel var under lajvet Witness V – Dans på rosor. Då spelade jag den maniska halvan av en älva tillsammans med J, som var den depressiva halvan. Så min andra älvahälft befinner väl sig någonstans i Fae, medan min andra spelarhälft är någon timmes resa norröver. Jag hoppas på att snart få träffa honom, det var alltför länge sedan sist.

älvan Mirror, bild från Elorias galleri

3. Ditt hår?
Kort i själen, rätt långt i verkligheten. Mörkbrunt och numera ofta i fläta. Har inte fått känna på konventionellt schampo på över ett år.

4. Ditt humör
Växlar mellan dansglad, nostalgisk, trött, småstressad, rastlös och slö, och det är bara just denna för- och eftermiddag. Men allt är på den positiva sidan trots allt, det är ju jullov!

5. Din dagsplan?

  • se ikapp SVT:s julkalender
  • julstäda och -pynta
  • putsa skor
  • andas skogsluft
  • nosa lite på jullovets romanhög

First things first, but not necessarily in that order, som det heter.

6. Det bästa du vet?
Känslan av överväldigande självklarhet, att inse att något alltid har varit obestridligt sant – det har bara inte varit synligt förr.

7. Din dröm i natt?

Jag drömde att jag var Loki från Marvel-filmerna. Jag hade rymt från min fångenskap i Asgård och var med i Hungerspelen, som ägde rum i en simhall. Som gud var jag förstås överlägsen alla andra deltagare, så snart var bassängen var full av flytande kroppar och jag förklarade mig härskare över hela mänskligheten, för hur skulle någonsin de ynkliga människorna kunna stå upp emot mig? Det slutade dock inte bra: Thor, Odin och andra asagudar bröt sig in i arenan för att åter fängsla mig, och jag var rasande över att ha misslyckats.

8. Ditt livsmål?
Livsmål är nog lite för stort att fundera på en dagen-efter-dag som denna, men i min presentation här på bloggen står det ju att jag när jag blir stor ska ”bli lycklig, tackar som frågar”, så det får väl gälla så länge. Annars drömmer jag om att bo i en liten mommostuga, om att skriva dikter och om att ha en gjutjärnsspis i mitt framtida kök.

9. Rummet du är i?
Huserar i nedre våningen, som har öppen planlösning. Fyra rum i ett! Det finns ljus överallt, sköna lädersoffor och ett kök med som har öppet 24 timmar om dygnet  Jag trivs bra i vårt hus, det har trägolv och alldeles för många lampknappar och fönster som vetter åt skog på tre sidor av fyra.

IMG_3734

10. Din hobby?
Lajva. Titta på Doctor Who och Sherlock. Prata fangirlsaker med likasinnade. Skrivaskrivaskriva. Dansa magdans och på krogen. Läsaläsaläsa. Prata om feminism och genusrelaterade saker. Fantisera ihop alternativa verkligheter tillsammans.

11. Din skräck?
Att aldrig hitta rätt stig att vandra och vara vilse resten av livet.

12. Var vill du vara om sex år?
2019. Det är för långt i framtiden för att jag ens ska kunna föreställa mig det. Men det vore ju trevligt att ha avslutat mina studier då, hittat den där mommostugan eller något liknande och skrivit hundratals dikter.

Den 17 december 2019 vill jag sitta runt ett köksbord tillsammans med mina nära vänner, med en tekopp inom räckhåll och hela världens samtalsämnen i luften.

13. Var var du igår kväll?
Igår kväll var första kvällen hemma. Jag skype:ade med KJ i två timmar och vi åt knäckebröd tillsammans på distans. I förrgår kväll blev jag brutalkittlad i min soffa i Åbo. I förrförrgår kväll badade jag bastu med mina lajvare och fick en massa kramar.

14. Vad är du inte?
Jag är inte likgiltig. Jag är inte stresstålig. Jag är inte vältränad. Jag är inte förlovad. Jag är inte en romanskribent. De här var de fem första sakerna som dök upp i mitt huvud och det måste finnas någon slags sanning i dem.

15. Vad önskar du dig?
Själsfrid, ljusa sommarnätter och att alla ätstörningar utrotas från jordens yta.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Första jullovsdagen

  1. Låter som en behaglig dag! Förutom dina drömmar om asagudarna. Jag undrar vad man skall göra för att drömma liknande drömmar? :)

    Men jag är avundsjuk på din sinnesfrid, tystnaden och läsnjutningen du får uppleva just nu. Snart, snart är jag också där.

    Och 2019 ja. Det är fruktansvärt länge dit. Kanske alla dina ”vad är du inte” ändrats tills dess. Vem vet?

    • Min dröm var faktiskt riktigt spännande! Det var roligt att känna sig mäktig och oslagbar. I natt drömde jag att jag var Eric Northman från True Blood. Vad är det med alla dessa starka, övernaturliga män just nu?

      Orka, orka det sista innan jullovet! *hejar på från bakom mållinjen*

      Att ”vad jag inte är” som romanskribent och vältränad skulle ha ändrats till år 2019 skulle onekligen vara en trevlig sak!

      • Du har ju åtminstone en realistisk tidsplan, 6 år. Om inte annat så kan du åtminstone satsa på att vara vältränad. Jag menar, skiter sig allt annat måste man väl ta ut det på något vis :)

        Nå, skämt åsido. Mycket händer på sex år! Få se vad man gör om sex år? Herrejess ja… Länge dit. Men sex år går snabbt.

Kommentera

