Vådan av att vara skribent

Tankar från tidigare

Ibland avskyr jag ord. Jag vill inte veta av dem. De infekterar mig, min hjärna, min själ. De är krävande. De vill ha min uppmärksamhet, min kraft, mitt vett. De vill bli skrivna och jag försöker försöker försöker men de kräver mer och jag orkar inte.

Ibland svämmar jag över. Av känslor och av ord. ”Texter under bearbetning” heter en mapp på min dator, och där ligger utkast till historier, halvfärdiga karaktärer, ögonblicksbilder, stämningar, korta scener, längre scener, tusen liv och tusen tankar.

Ibland slutar en skrivkurs och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.

”Jag orkar inte”, kvider jag där jag ligger på golvet, för jag klarade inte av att ligga på soffan. Ansiktet mot trasmattan, den är sträv mot pannan och lugnar aldrig så litet. Jag biter mig i handen för att kväva snyftningarna, bryr mig inte om att försöka sluta gråta.
”Jag orkar inte”, säger jag utan att riktigt orka tänka på allt det jag inte orkar. På att jag inte orkar skriva och skriva om och om och om igen, på att jag inte orkar bearbeta och redigera. Känna att jag alltid är halvvägs, om ens det. Känna att jag har en tanke, en känsla, som är bra och som kan bli något bättre bara jag orkar. Men jag orkar inte.

”Hur ska man orka?”, mumlar jag där jag sitter i duschen, för jag klarade av att ta mig från golvet i köket till golvet i badrummet. Vattnet strömmar varmt över huvudet och gör att jag inte längre märker så tydligt om jag gråter eller inte.
”Hur ska man orka?”, frågar jag mig och inser att det inte är riktigt lika eländigt, för frågan ”Hur ska man orka?” innehåller en smula acceptans inför ens öde och lite mindre uppgivenhet än påstående ”Jag orkar inte”.

Ibland tänker jag att jag inte orkar, men i slutändan finns det inget annat val än att bryta ihop lite och sedan orka igen. För vad skulle alternativet vara?

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

