Sju böcker

Jag läste just ut min sjunde bok för denna hösttermin.

Den 1.1.2006 började jag föra läsdagbok. Varje bok som jag läser skriver jag upp, med bland annat titel, författare, sidantal och betyg. Ibland har jag tummat på reglerna, som då jag har varit tvungen att läsa ett skönlitterärt verk i studiesyfte. Om det har känts som nöjesläsning trots allt, så har jag plitat ner boken i min läsdagbok, men har det endast varit tvångsläsning har jag låtit bli.

De böcker jag har läst denna höst är:

1. En man som heter Ove av Fredrik Backman
2. Het av Åsa Anderberg Strollo m. fl.
3. Dårfinkar & dönickar av Ulf Stark
4. Underfors av Maria Turtschaninoff
5. vinthunden av Gertrud Hellbrand
6. Hjärtat är en indian av Anders Larsson
7. The Outsiders av Susan E. Hinton

Jag både skrattade och grät högt då jag läste En man som heter Ove. Under jullovet ska jag ta itu med Backmans senaste bok Mormor hälsar och säger förlåt. ~
The Outsiders var ett kärt återseende från min högstadietid. Då jag läste den igen målades samma miljöer och karaktärer upp i mitt huvud. Jag landade i en känsla som jag inte hade upplevt på minst åtta år, och det var oerhört mäktigt. ~
vinthunden var en märklig historia om våld, sadomasochism och självskadebeteende. Jag vill inte läsa om den, trots att eller kanske just på grund av att den var så stark. ~
Hjärtat är en indian var en av mina första novellsamlingar, och jag hade den som kvälls- och morgonbok: en eller en halv novell medan jag låg i sängen. Överlag tycker jag bättre om att läsa böcker i ett sträck, tillbringa timtal i soffan, men en novellsamling går bra att dela upp under en längre tid. ~
Underfors
har en självklar plats i mitt hjärta. Jag är så lättflirtad då det kommer till troll, speciellt om trollen har piercingar och lång läderkappa. ~

Berätta! Vad har du läst denna höst? Vad vill du läsa? Vad väntar på ditt nattduksbord eller i din bokhylla?

Bild

En av mina små boksamlingar här i Åbo. Böcker är inte billiga, så för det mesta lånar jag först böcker från biblioteket för att sedan köpa dem om de är så bra att jag vet att jag vill läsa om dem. Med andra ord är min boksamling ytterst exklusiv, enligt mig själv!

8 kommentarer

Filed under dagbok

8 responses to “Sju böcker

  1. Oj, i vilken ända ska jag börja…. Jag har mest hållit mig till novellsamlingar. :) The mammoth book of Golden Age Science Fiction, Dark Masques och The Best new horror tycker jag är jättebra om man vill utforska författare.
    När vi talar om hela böcker, så kan jag nämna Kaj Korkea-ahos Gräset är mörkare på andra sidan. Jag tyckte om den! Önskar bara att Twisten hade varit annorlunda.

    På mitt nattdukosbord väntar nu Robert Rankin – ”The Educated Ape & other wonders of the Worlds”. So far so good. :) Jag tycker den är komisk och ger mig en varm känsla.

    • Åh, jag tyckte också väldans mycket om Kaj Korkea-ahos ”Gräset är mörkare på andra sidan”! Upplösningen kunde, som du säger, ha varit en annan, men jag gillade nog den för vad den var också.

  2. Oj, jag beundrar dig som klarar av att hålla en bokdagbok! Det är något jag själv försökt göra i något skede, men som sedan bara blivit..

    Jag läser väldigt många och varierande böcker, just nu är jag inne i en period när jag läser Terry Pratchett-böcker, men jag försöker också läsa mycket på finska eftersom jag vill förbättra mina finskakunskaper. En klassiker jag läste i höstas var Madame Bovary, som jag blev litet besviken på. Den var säkert revolutionerande på sin tid, men tyvärr så var den inte speciellt chockerande mer idag utan snarast ganska tam. Så förändrar tiden också litteraturen.

    • Det har blivit en sådan vana nu, och min läsdagbok har hjälpt mig vid flertalet tillfällen, då minnet sviker och jag inte riktigt kan komma ihåg när eller vad jag läste.

      Terry Pratchett är en guldgruva som jag inte har utforskat tillräckligt ännu, men alla hans häxböcker har jag läst i alla fall! Jag är väldigt förtjust i de tre häxorna – och Döden!

      Jag hade samma känsla då jag läste ”Bonjour tristesse”, som var så oerhörd då den kom ut. Nu kändes den mest småtråkig, fast på ett lite fint sätt.

      • Döden är fantastisk! :) Jag rekommenderar varmt de övriga böckerna också, för tillfället läser jag om vaktmännen. Men också jag började med häxorna :) Du vet väl också om att det finns ett par böcker om Döden? :)

      • Jag har åtminstone läst en bok om Döden, den där han tar (ofrivillig) semester, men det är den enda, har jag för mig!

  3. Jag skrev också läsdagbocker i slutet av lågstadiet / början av högstadiet! Bara under sommarlovet dock, jag ville väl veta hur många böcker jag kunde hinna läsa, haha! Dessvärre tror jag inte att jag har kvar dem längre, hade verkligen varig kul att kolla igenom nu.

    Jag har länge nu när jag blivit ”vuxen” grämt mej över att jag inte har tid att läsa längre. Med för några veckor sedan fick jag ett infall och gick till biblioteket en kväll och jag lånade bla Kampen om Järntronen, alltså A Game of Thrones. Och… Jag är fast! Jag har inte känt mej såhär exalterad över en bok sedan jag för första gången läste Harry Potter och de vises sten som 13-åring. Så, nu finns hela Sagan om Is och Eld serien högst upp på min läselista.

    • Åh, så roligt att höra att du har hittat en ny bokserie som du kan sluka! Det är en riktigt skatt, då man hittar böcker som man bara vill läsa vidare och vidare… Sådan eskapism är nog den allra bästa. Själv sträckläste jag de fyra första böckerna ur Sagan om is och eld-serien under en sensommar.

Kommentera

