Sol

Imorgon går solen upp klockan 09.06.

Imorgon går solen ned klockan 15.31.

Morgondagens längd: 6 timmar och 25 minuter.

Under årets kortaste dag, fredagen den 20 december, är dagens längd 5 timmar och 43 minuter i Åbo. Jag kommer befinna mig i min hemstad den dagen. Dagens längd: 4 timmar 40 minuter.

Jag kan inte bestämma mig för om det är mera spännande eller skrämmande.

P.S. Exakt ett halvt år senare går solen upp i min hemstad klockan 03.23 och stannar sedan uppe i 20 timmar och 22 minuter. För Åbo gäller då soluppgång en minut över fyra om morgonen och en dag på 19 timmar och 2 minuter. ”Vi betalar för våra ljusa sommarnätter med mörka vinterdagar”, förklarade jag åt en bekant en gång. ”Men jag har kommit att tycka om även de mörka vinterdagarna, så det är ett pris jag inte sörjer över att betala.”

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Sol

  1. Oho, någon har varit inne på sunrisehour.com? Jag är alltid där så här års. Jag har svårare och svårare för mörkret ju äldre jag blir. Inte brydde jag mig när jag var typ liten bajskorv. Nuförtiden är det så tröttsamt med mörkret. Ja, man kan mysa inne med tända ljus, te, bastu och så vidare och det gör jag också. Ändå vill jag att det blir vår.

    MEN, det som komplicerar allt är att då när det är som ljusast gnäller jag också. Jag har inget behov av att det är ljust dygnet runt. Vill man gå och lägga sig vid nio eller tiotiden och det är mörkt då, så jo tack gärna. Såå…augusti och september är bra, och mars och april. Resten är skit ;)

    • Ja, jag tror det var där jag kollade! Själv har jag också insett att jag blir mer och mer påverkad av mörkret ju äldre jag blir, fast det kanske också beror på att jag blir mer och mer medveten om det. I slutändan har jag inget emot mörker, bara det kommer med snö och kyla. Det är det slaskiga, stadsljusförorenade höstvinter- och vårvintermörkret som är svårast.

      Men ljusa sommarnätter – min själ behöver sådana nätter, att sova i och och tvätta sig ren i. Juni är paradiset på jorden, när det är gryning och lång dag och skymning som övergår i ny gryning utan natt…

Kommentera

