Om jag vore man

Om jag vore man

 ❦

Om jag vore man hade jag fått vara med och spela fotboll på rasterna långt
tidigare, och min sport skulle inte ha ett förled i alla nyhetssammanhang.

Om jag vore man kunde jag ha min plånbok och mina nycklar
i jeansfickan.

Om jag vore man skulle jag vara först.

 ❦

Om jag vore man skulle mina träningsskor inte vara rosa och lila, och ingen
skulle varna mig för att springa längs med ån under mörka kvällar.

 Om jag vore man skulle jag vara en bättre feminist, för till och med
i kvinnosaksfrågor väger en mans röst tyngre.

 Om jag vore man skulle jag inte kunna vara en slampa.

 ❦

Om jag vore man skulle ingen skratta och fråga, om jag inte hellre vill ha en
Sex on the beach, då jag beställer en whiskey.

 Om jag vore man skulle mitt kön inte stå utskrivet
i recensionen av min nyutkomna bok.

 Om jag vore man skulle en euro vara en euro.

 ❦

Om jag vore man skulle jag inte behöva tåla en bh som skaver under brösten,
men framför allt inte kommentarer om brösten som skaver i själen.

 Om jag vore man skulle jag aldrig bli kallad ”lilla vän” av gubbar
som inte är mina vänner.

 Om jag vore man kunde jag bära frack.

 ❦

SH

(Text till en av skrivkurserna som jag går, inspirerad av/utgående från tanken ”Saker jag inte behövde uppleva om jag vore man”. 100 % skönlitterär sanningshalt. I det verkliga livet bär jag frack ibland.)

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

