Kvartsdikter

För tillfället går jag två skrivkurser. Det är roligt, frustrerande, utmanande och gott för själen på samma gång. I tisdags skrev vi dikter. Det är något speciellt med att producera dikter a) enligt vissa direktiv och b) under tidspress. Vi får sällan mer än tio, femton minuter på oss då vi gör en skrivövning. Jag älskar det, för det betyder att jag inte hinner tänka så mycket – bara skriva!

I tisdags skrev vi fem dikter. Som hemläxa skulle vi stjäla (kursledarens ordval) 10 ord av en poet vi tyckte om, för att som uppgift skriva en dikt som innehöll de 10 orden. Sedan skulle vi skriva en dikt där alla ord började på M och en dikt som handlade om något väldigt, väldigt litet. Nästa uppgift var att skriva en kärleksdikt med nya ord för att beskriva kärlek, inget hjärta&smärta. Vi skulle säga ”Jag älskar dig” utan att använda just de orden. ”Tolkien hittade på fem nya språk, det är inte mycket jag begär av er!”, tyckte kursledaren. Till sist skulle vi skriva en dikt där orden var kalla.

Jag tänkte dela med mig av två av de dikter som jag skrev under tisdagen. De är i den form de var då jag läste upp dem på skrivkursen, det vill säga, de är påhittade, nedskrivna och bearbetade på under en kvart. Håll till godo!

XX

10 ord stulna av Erik Axel Karlfeldt

Det bor små solar i kådan,
skogens ljusjuveler mot det svarta grova
i hettan.

Jag skakar tunga kjolar
över smala ben,
svalkar sandpudrade fötter

Det blåser ingen vind i kornen.

XX

Kärleksdikt utan klichéer

Du är en jummeljuvel, säger hon
och trycker en blankpolerad hasselnöt
i min hand.
XXXXXJag bär den i innerfickan
på min läderrock, känner hur den
sakta rör sig.

Den blir än mer blank och sliten
av att jag om nätterna
rullar den av och an över ansiktet.

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

