Dagens lista

Dagens start: Att vakna med inte ens sex timmars sömn i kroppen efter en helkvällnatt ute, långsamt till en söndagsmjukt grå värld. Ligga kvar i sängen och läsa en och en halv novell med ögonen som knastrar av trötthet. Sedan frukost i sällskap för andra morgonen i rad.
Dagens vill:
Få min lägenhet storstädad medan jag är på föreläsning. Tänk att få komma hem och alla dammråttor vore borta, de eländiga fönstren skulle skina nytvättade och blanka, spisplattorna vore skrapade och duschsilen rensad.

Dagens strumpor: Stickasockor, först ett par bruna av mommo, och sen då de blev blöta bytte jag till ett par spräckliga av fammo. Stickasockor är min räddning under vinterhalvåret, då jag egentligen vill gå barfota inomhus men det är lite för kallt. Att tassa på i stickade sockor är det närmaste jag kan komma.
Dagens låt: Det torde väl vara Avicii – Wake Me Up som har fastnat sedan gårkvällen. Den låten för med sig strömmar av minnen från sommarkvällarnas dansgolv. Jag kan nästan känna cigarettröken sticka i näsan och jeanshortsen som stramar om låren.
Dagens dryck: Te i ett par omgångar, för omväxling mot all denna kaffe med grädde som jag har börjat klunka i mig den senaste tiden. Är detta ett tecken på någon slags stereotyp vuxenhet?
Dagens mat: Fullkornsspaghetti och chilistark tomatsås med sojakross, mozzarellaost och stora mängder färsk basilika. Det är mer än dubbelt så roligt att laga mat åt två personer än det är att laga mat åt endast sig själv.
Dagens misslyckande: Versläran. Med andra ord: att ta sina studier inför morgondagens föreläsning på allvar. Jag förstår att det är viktigt att också kunna de mer matematiska aspekterna av poesi, men versmått, trokéer, katalexer och distrikoner är inte riktigt det som ligger mig varmast om hjärtat. Det är tråkigt. Det är svårt. Kalla mig dålig poet om ni vill.
Dagens skönlitterära skrivande: Inget skrivande idag. Jag har flertalet texter på hälft (och kvart och åttondelar och så vidare), Worddokument på dryga 20 kB som väntar. Jag har idéer, men saknar tid, och ju längre det går mellan det att jag skriver, desto större blir skrivprestationsångest. Det är därför jag skriver en sån här fånig liten lista – allt skrivande är bra skrivande, vill jag tro, och att börja knattra ner bokstäver, svart på vitt, kan förhoppningsvis få mig att fortsätta knattrandet i nämnda Worddokument.
Dagens trevlighet: Att efter den misslyckande versläran kura upp sig i soffhörnet och ägna sig åt brevskrivande. Det är ju också en slags skrivande, och det kan vara väldigt välgörande att låta pennans bläck flöda ut över rutigt papper i rad efter rad efter rad utan att tänka efter en gång för mycket.


2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Dagens lista

  1. ma

    Grattis <3 Du har vunnit första priset i det stora Mammastädochskur-lotteriet! Vinsten är en gratis städognuggkväll och bör lösas in fredagen den 15 november 2013 :)

Kommentera

