5

En lista på 5 bra saker och 5 mindre bra saker med att bo i ett hus byggt år 1939.

5 bra saker

• Det är ovanligt högt till tak, vilket ger plats för extra mycket ljus, drömmar och skratt.

• Alla skåp- och ytterdörrar är målade med lager på lager av tjock, vit färg. Det ger världen mjukare konturer.

• Lägenheten har karaktär, så som gamla hus har – det gäller att lära känna den, sneda dörrposter, dess bågnande hatthylla, dess rundade fönsterbräden… Då kommer vi riktigt bra överens, lägenheten och jag.

• Fönstren är stora, med gammaldags fönsterkarmar. Sovrumsfönstret vetter mot ett kastanjeträd och ett berg; från köksfönstret har jag utsikt över bland annat tegeltak och en stor björk.

• Golvet lutar. Märkbart. Det lutar åt nordväst, och trots att det ibland är lite knepigt (till exempel gräddas mina pannkakor ojämnt, för smeten rinner ner i ena hörnet av ugnen då hela spisen lutar) så är det roligt! Jag kan låtsas att jag är på ett gungande piratskepp.

5 mindre bra saker

• Det finns bara en enkel ytterdörr, så alla ljud från trapphuset hörs in. Speciellt klockan tre om natten då grannarna härjar högt på finska känns dörren väldigt, väldigt tunn.

• Fönstren är otäta. Jag har tejpat runt dem för att minska det värsta, men ändå ligger jag och sover i drag. Tejpen gör också att jag inte kan öppna fönstren, och därmed inte tvätta dem. Jag har områdets skitigaste fönster.

• Skåpdörrarna är sneda och går inte att stänga ordentligt. Av sexton skåp- och skrubbdörrar i lägenheten fungerar fyra som de ska. Städskrubben har till exempel ett nyckelhål och en nyckel, men inget fastmonterat lås. Min ”tillfälliga” fastsättningsanordning med en snörstump lär förbli ”tillfällig” ända tills jag flyttar härifrån.

• Huset är som sagt byggt år 1939 och jag lovar, min källare hade inte städats sedan dess.

• Postluckan lämnar på vid gavel. Kanske jag borde smörja den eller något. Å andra sidan är det fortfarande spännande och roligt att över huvud taget ha en postlucka, och få tidningen rakt på hallmattan om morgonen, så det är en bisak att jag får gå och smälla fast den igen nu som då.

Vad är det bästa (respektive det värsta) med att bo där du bor?

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “5

  1. Fem bra saker:
    – Huset är gammalt -> högt till tak! Så borgerlig känsla att man växer sådär passligt i hatten.
    – Fönstren är stora, och om man bara gjorde plats i karmen kunde man sitta där och betrakta hemmaknutarna.
    – Grannarna är rätt chill, och de hälsar på en. De flesta stannar t.o.m. upp för att byta ett par ord. Min favorit är granntaxen.
    – Hyresvärden kommer aldrig på besök. Hur mycket stök som helst! (Nånej, men sådär i princip väldigt avslappnat)
    – Jag och mina roomies kommer så bra överens. Vi är vänner på riktigt. Inte såna roomies som bara säger hej i förbifarten och stänger dörren till sitt rum, utan såna som gör mat tillsammans, går på konserter och vernissager tillsammans, ordnar bruncher och fester tillsammans, och allt det där. Bästa boendet!

    Fem mindre bra saker:
    – Husets gammalhet medför drag, precis som hemma hos dig. Trots ganska nya fönster.
    – Vår lägenhet har inte ett enda jordat uttag. Jag orsakade en gång kortslutning och fick själv en stöt. SPRAK.
    – Toaletten har en stor spegel. Man måste alltså se på sig själv när man duschar.
    – Ena rummet saknar dörr, och där blir det inte lika mycket privatliv som för oss andra.
    – Diverse hörn av lägenheten murknar sönder. Skåpet under diskbänken, kökslådor, skåpen i toaletten, vägguttag. Upphängda saker som hatthyllor och speglar faller av väggen.

  2. Det 3 bästa:
    -läget. så nära att jag kan åka hem på söndagsmiddag och så nära att jag kan springa hem och byta skor mitt under en krogkväll :)
    – hyran. Billigaste 32 kvadratmetaren i kvarteret!
    – takhöjden

    De 3 sämsta:
    -golvet och det faktum att någon rökt och fimpat på det
    …..det var allt ;)

  3. Bra:
    – läget (mitt i huvudstaden)
    – Takhöjden – jag tror vi har närmare fyra meter i tak så vi kan galant ha en jättetakkrona som är helt fantastisk :)
    – ljuset i lägenheten
    – tjocka väggar på grund av att huset är gammalt. så det hörs inte så mycket
    – snygg lägenhet, trots att den är i ett gammalt hus
    – vi har lyckats skapa ett hem i lägenheten och folk kommenterar detta
    – hyran hyfsat förmånlig trots läget
    – fräscht badrum, Helsingfors badrum är inte alltid de trevligaste
    – en walk-in-closet

    Negativt
    – läget; dammet på vårarna, i fönstren, i lungorna
    – trafiken utanför, framförallt när bilarna kör med vinterdäck på bar asfalt

  4. Fem bra saker:
    – Den höga mysfaktorn som råder i ett gammalt trähus med kamin. Ämuschimuschimusch.
    – Läget. 5 min till busstationen, 7 min till Arken och 10 min till centrum (plus 3 min halkmarginal).
    – Hyran. Billi billi!
    – Ytterdörr rakt ut mot gården. Jag kan damma alla mattor och filtar från farstun!
    – Grannen Pätkä, både när han är på kanelen och när han inte är det. Voj gulle.

    Negativt:
    – Luftcirkulationen är sådär. Har man duschat måste man vädra ut fukten med dörr och fönster, vilket inte är bra med tanke på uppvärmningen.
    – Compact living. Jag skulle vilja ha plats för en soffa och ett skilt arbetsbord, men får hålla till godo med säng och matbord.
    – Taklampan och den ena badrumslampan fungerar inte, och hyresvärden verkar inte intresserad av att fixa det heller, för det är så dyrt.
    – Att bo på markplanet medför en viss insyn som jag gärna skulle vara utan.
    – Ytterdörren håller inte tätt, så det blir att elda för kråkorna om man vill hålla farstun 10 grader varm vintertid. Å andra sidan står den till tjänst som extra kylskåp!

Kommentera

