Utdrag ur mitt virtuella liv

Jag sitter och skriver på en uppsats i litteraturvetenskap. Diskuterar rubrikförslag med mina litteraturvetande vänner på facebookchatten.

Jag: Det här med korta och kraftiga rubriker är inte min grej… Arbetsnamn för uppsatsen: ”Ett hav med dålig karaktär och en ö med bultande hjärta – berättartekniska aspekter i Tove Janssons ‘Pappan och havet’”.
J: Men det låter ju intressant, det är väl huvudsaken!
Jag: Ja, och så försöker jag stenhårt på det där ”det ska kunna utläsas i rubriken vad uppsatsen ska handla om!” Ett annat alterantiv är ”Det levande havet och den rädda ön” – vilken tror du/ni är bättre?

Mina vänner är båda överens om att den första rubriken är mer poetisk och livfull.

Jag: Första rubriken tagen! *slår klubban i bordet*

Som alltid inser vi förr eller senare (oftast senare) att vi inte får så mycket gjort om vi sitter här, så vi beger oss bort från den virtuella världen för att Ta Itu Med Saker i den verkliga världen.

L: Studier och te var det visst-
Jag: Fast i omvänd ordning. Te först. Rätt ska vara rätt, keep you priorities quirky and queer, ”First things first, but not necessarily in that order” och allt sånt.

Så nu ska jag väl koka mig dagens andra kopp te och fortsätta skriva på uppsatsen. ”Det självklara sättet att se på ön och havet i Tove Janssons Pappan och havet, kan tyckas vara att se ön och havet som den miljö berättelsen utspelar sig i. Jag motsätter mig inte detta synsätt, men vill utvidga det. Jag vill påstå att havet och ön, förutom att ses som miljö, även kan ses som karaktärer”…

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

