Att ge upp

Det slår mig hur enkelt det vore att bara ge upp.

Att låta bli att skriva den där uppsatsen, att inte cykla iväg till universitetet då det ännu är mörkt ute.

Att inte över huvud taget stiga upp om morgonen.

Men jag stiger upp, jag cyklar iväg, jag skriver det jag måste. För jag är en välfungerande medborgare, en lyckad människa i samhället.

Hah.

Som om.

Det slår mig hur enkelt det vore att bara låta bli.

Inte tala, inte göra, inte tänka. Det vore så enkelt att bara ge upp, falla tillbaka i apatin och mörkret. Jag har varit där förut och vet med mig själv att jag kan återvända dit. Inte för att jag vill, men för att det är en utväg, må vara en alltför lätt och förkastlig sådan. Men jag har varit där förut, och det är en bisarr trygghet i att må dåligt.

Jag vet vad som väntar. Jag vet vad jag får.

Men jag stiger upp, jag cyklar, jag skriver. Engagerar mig, är social, gör det som förväntas.

Och vill inte ens stiga upp om morgonen.

X

X

X

P.S. Det är inte så illa. Inte egentligen. Ljus och kärlek till er alla.

5 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

5 responses to “Att ge upp

  1. Ljus och kärlek till dig också. Men känslan som du beskriver känns väldigt bekant.

  2. Lina

    Var det inte precis det Persona handlade om egentligen?
    Och visst vore det skönt, till en början, men antagligen rätt destruktivt efter ett tag.

    • Ja, det har du alldeles rätt i! Och vi såg ju hur det gick i Persona, så att ge upp är nog inte ett alternativ, hur lockade det än kan te sig.

  3. O ja. Där har man varit, där hamnar man gång på gång. För min del känner jag att det kommer i cykler, och det är helt slumpmässigt om jag ens vill komma ur det. Svårt, svårt, och väldigt skrämmande tryggt, som du säger!

Kommentera

