Oktober

Det är den tidpunkten på dagen då det är helt tyst.

Tidig eftermiddag, då jag har ätit lunch på en av kårrestaurangerna och cyklat hem igen. Jag byter om från figurnära kjol och polotröja till yllestrumpor och bomullstunika. Solen faller snett in genom köksfönstret, men det är ett mjukt sken som ritar konturer av suddig spets på väggarna där det silas genom höstgula björklöv, inte den obarmhärtigt starka solen som kräver uppmärksamhet sent om våren eller tidigt om hösten. Jag kurar ihop mig i soffhörnet, en kudde bakom ryggen, två vid fötterna och en filt över benen. Just hit når solen aldrig.

Jag har kokat kaffe med kardemumma och mycket mjölk och betraktar glittret som uppstår då ljuset träffar vitrinskåpet med porslin och glas – ljusgröna glas med inetsade blommönster, åttakantiga vinglas med svart fot, gulddekor på små udda kaffekoppar som jag har köpt på lopptorg. Himlen är den fantastiskt klara blå färg som återfinns endast i april och oktober. Då jag känner tröttheten smyga sig på lägger jag ner boken jag läser (Anton Tjechovs drama Körsbärsträdgården) på magen, lutar mig tillbaka och sluter ögonen. Det är varmt och skönt med yllesockor och filt.

En kort stund senare vaknar jag upp. Himlen har fått stråk av lätta moln och björklövens skuggor dansar över den vita väggen. Det är fortfarande helt tyst och jag återupptar boken där jag slutade, någonstans halvvägs in i andra akten.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Oktober

  1. Jag kommer tillbaka till det här inlägget gång på gång för att få den underbara känslan du beskriver! Just det här känslotillståndet uppnår jag hemskt sällan, åtminstone så fint du beskriver det, och att läsa ditt inlägg väcker mysbegäret ännu mer. Heja hösten!

    • Nej men, det var nog en av de finaste kommentarer jag någonsin har fått här på bloggen, tack ska du ha! Det är inte ofta jag heller uppnår det känslotillståndet, men jag försöker så ofta jag kan. Fram för mera mysig höst!

Kommentera

