Alternativliv

Två timmars resa från Staden finns en annan Stad: Huvudstaden. För mig är de två timmarna som att resa utomlands. Det är som att vara i Helsingfors och Stockholm och London på samma gång.

DSC04782Parken invid Gamla kyrkan.

Jag har haft en fantastisk helg. Gick nya gator, träffade nya människor, provade nya saker. Och förstås, gick gamla gator och träffade gamla vänner och tillbringade tiden med att göra redan beprövade saker som jag vet att är roliga. Länge har vi talat om att jag skulle komma och hälsa på älsklingen Kata, och äntligen blev det av. Vi har varit på världens knäppaste och häftigaste teater, kokat kaffe i otaliga omgångar och hängt i hennes fenomenala kök (det är ljuvligt konstnärshippiefilmiskt).

Vi har varit på en sanslöst rolig inflyttningsfest och vi har promenerat runt i okända och kända kvarter för att titta på allt det fina som staden har att erbjuda. Kata orkade exemplariskt med mina fangirltendenser (som för övrigt fick välbehövligt utlopp för då jag i det bästa whovianska sällskap snackade i över en timme i 110 km/h) och vi köpte fikon och strumpor på Stockmanns galna dagar. Höstlöv och roliga gatunamn och små, knäppa kaféer och solsken och stenbyggnader och amerikanska plättar till second breakfast och fönster på glänt och europeiska innergårdar och mönstrade kjolar och allt sånt som gör livet värt att leva!

DSC04783Kata med fikon och strumpor i kassen.

I möten med nya platser och människor (och gamla också, för den delen) kan jag leva alternativliv till mitt eget. Då jag ser nya ställen och får höra om andras vardag kan jag få uppleva ett parallellt liv, ett ”vad om”-liv. Under helgens gång har jag hunnit leva tusen liv på tusen platser. Jag har bott i ett kristet kollektiv i ett stort, gammalt trähus. Jag har varit proffsmusiker. Jag har tillbringat mina glada pensionär i en fin lägenhet i Kronohagen, jag har varit bloggare i en pastellfärgad 50-talsvardag. Jag har flyttat ihop med min pojkvän, jag har studerat konst. Jag har varit ett troll i läderrock och piercingar. Jag har drivit kaféer och vinylaffärer, rotat i gömda arkiv, skrivit böcker och gjort allt sånt som gör livet värt att leva.

DSC04794I brist på riktiga troll på kaféet så stod jag för läderrocken.
Ni har väl läst Underfors?

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Alternativliv

  1. ma

    Är du riktigt säker på att det inte syntes en svans under den långa läderrocken som kom gående längs gatan…

Kommentera

