Flickvän

Hon sitter snett bakom mig i auditoriet, djupt koncentrerad på att följa med i partituret som vi har framför oss. Jag å min sida har knappt registrerat en enda not.

Hon är den vackraste i världen.

Rött hår i en kantig page med kort, spretig lugg och en glittrande pärla i näsan. Runda, mjuka axlar, perfekta att luta huvudet mot, och såna höfter att jag, de dagar hon går klädd i sina åtsittande jeans, inte kan tänka på något annat. Vi brukar dela på kursböckerna och om söndagarna går vi på museum eller bio.

Hon gör min värld mjukare i kanterna, lappar mina trasiga tankar med sina kyssar. Stryker mig över nacken då vi sover tillsammans och gömmer chokladstänger i mina jackfickor.

Det är inte den himlastormande kärlek som jag hade blivit lurad till att tro var den enda möjliga och rätta; inte den slags förälskelse som slår en till marken, besinningslös passion och omättlig lust.

Det är en tyst och stilla kärlek, outtalad och självklar; en öppen blick tvärs över auditoriet och en tanke:

”Där sitter hon som är mig kärare än livet själv.”

Där sitter hon som får mitt hjärta att glömma vad det höll på med innan hon tog det i besittning, hon vars andetag är den enda luft mina lungor behöver.

”Där sitter min flickvän”, tänker jag och förundras över att jag inte dör på fläcken då hon vänder på huvudet och ler mot mig.

7 kommentarer

Filed under skönlitterärt

7 responses to “Flickvän

  1. Åh! Härligt :) Jag blir så glad för din skulle när jag läser detta :)

    • Tack! Dock är jag en lurig typ, eftersom det här inlägget finns under ”skönlitterärt”, så i min riktiga värld finns ingen flickvän, bara en massa små och stora ting som ger inspiration till texter såsom den ovanstående. Men jag gläder mig i andra hand åt din kommentar :-)

      • Håh! :) Vet du, jag funderade faktiskt på om det var en vacker berättelse, eller om det var verklighet :) Sedan bestämde jag mig för att det säkert är verkligt och ville glädjas åt din lycka :) Nåväl, jag fortsätter glädjas över en vacker och välformulerad tanke och dröm och hoppas på att den blir verklig en dag! :)

      • Åh, det är ju ett alldeles ljuvligt tankesätt! Tack ska du ha!

  2. Jättefin text! Jag blir lite svartsjuk på första-personen. För flickvännen låter så fin. Speciellt hennes höfter.

  3. Linn

    Åh, helt fantastiskt vackert!

Kommentera

