Läderrocken

Det är något mycket angenämt med att ta läderrocken i bruk för säsongen, en speciell känsla av att saker åter är som de ska vara. Det är en skön tyngd över axlarna, jag känner mig alltid väl till mods över hur bra rocken sitter, hur jag fyller ut den och ger den liv. Den doftar mörker och äventyr och känns mjuk då jag drar handen över den.

Jag älskar hur den knarrar då jag rör mig.

Min svarta, halvlånga läderrock köpte jag på loppis för över åtta år sedan. Den saknade några knappar, så jag tillbringade en sommareftermiddag vid mormors köksbord på villan med att pina mina fingertoppar, sy in nya knappar och förstärka de gamla. Rocken är överlag i gott skick, även om den förstås har lite små skavanker – en vit färgfläck i ryggen, avklippta hällor avsedda att hålla uppe ett bälte som jag aldrig har sett röken av, ett brännmärke i fodret efter vad som verkar vara en cigarett – men det är sådant som gör läderrocken personlig, som gör den sin egen. Min läderrock har, förutom att uppfylla sitt självklara syfte, även fått fungera som picknicksfilt, kudde och täcke.

IMG_3129Läderrocken som picknicksfilt i Winchester.

I fickorna på rocken, fickor som är på exakt rätt höjd och i precis rätt vinkel för att vara menade att gå omkring med händerna i, har jag små amuletter och minnessaker. Min läderrock har varit med mig till många städer, många länder. Det är tunnelbanebiljetter och -kartor från flera Londonresor, det är en musikalbiljett från Dominion Theatre. Det finns hyttkort från Sverigebåtarna, bussbiljetter, flyers från en gothbutik och en liten silverkula, som är perfekt att rulla mellan två fingrar. Där förvarar jag även en ofattbar förmögenhet på tre estniska kronor och 23 brittiska pence.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

