Te till tusen

Jag fick för mig att se över mitt teförråd. Så då gjorde jag det.
Detta är de tesorter som jag för tillfället har i lösvikt:

Assam-te, så fint att det skulle behöva bryggas i kaffefilter.
Mate, för gamla goda högstadietiders skull.
Rooibos med bubbelgumsmak som systra mi skickade på posten en gång.
Citrongräs-snabbte från en liten kaffeodling på Bali.
Morgonte med hallonblad, svartvinbär, björk, älggräs, nässla, ljung och mynta, som jag köpt från Storkyros 1700-talsmarknad.
Jordgubbste som en vän skickade från Norge.
Lite Rauk-te från Gotland, som jag fått i julklapp.
Lite Gudinne-te, också det från Gotland och också det en julklapp.
Anti-stress-te som systra mi gav en stressad studerande.
Ekologiskt Earl Grey, köpt idag.
Ett lerkrus med bottenskrap av Lyckorus-te.
Körsbärste från saluhallen.
Semester-te från Kahl’s i Stockholm.
Svartvinbärste från Uppsala.
Grönt te med yoghurt- och limesmak som systra mi skickat.
Rose Earl Grey, med torkade rosenblad och -knoppar, införskaffat i Winchester.
Nå’t Gott-te från Uppsala.
Lapsang souchong från saluhallen.

samt ett litet antal tepåsar:

Pukkas lakrtis- och myntate, inhandlat för dyra pengar.
Kamomillte, myntate och nyponte som jag fått i inflyttningspresent.
Några påsar honeybush och en stackars påse med grönt te med äppelsmak.

Så, vad får det lov att vara?

IMG_3182
Lakrits-myntate på det charmiga Ginger Two i Winchester.

7 kommentarer

Filed under dagbok

7 responses to “Te till tusen

  1. Det där är nog en imponerande lista! Vilken är din favorit? (WordPress låter mig fortfarande inte kommentera med mitt wp-konto, så då tar jag väl Facebookprofilen DÅH! *hrmpf*

    • Det är svårt, mycket svårt, att välja e-t-t favoritte, eftersom olika tesorter passar till olika tillfällen, men jag säger ändå Rose Earl Grey, eftersom det a) har Earl Grey, teernas kung, som bas b) är precis lagom tantigt och engelskt c) är ett mycket gott kvalitetste med bara precis det som behövs: svart te, bergamot och torkade rosor, inget extra d) påminner mig om min Englandsresa!

      (Och WordPress kan nog si sej i det här fallet!)

  2. Anti-stress! Absolut! Denna vecka är absurd. Tack :)

Kommentera

