Favoritböcker

Senast igår talade jag med en vän

och vi funderade över

vilka våra favoritböcker var

 

”Om jag tänker som litteraturvetare”

sade min vän

”så säger jag Spill av Sigrid Combüchen

men om jag tänker som nöjesläsare

så säger jag The Time Traveler’s Wife

 

Jag tystnade och tänkte efter

”Jag har läst Bläckhjärta fem gånger”

svarade jag

”och jag kan tänka mig att läsa den

minst fem gånger till

men det känns inte riktigt värdigt

en kritisk universitetsstuderande

att ha en fantasybok

(målgrupp 9-12 år)

som favoritbok i hela världen”

 

 

Vilken är din favoritbok i hela världen?
 

 

10 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

10 responses to “Favoritböcker

  1. För tillfället läser jag Mary Robinsons memoarer. Jag måste lägga ner boken ca. var tioende minut för att gråta. För att hon är så fantastisk. Och de människor hon stött på genom sitt liv är så otroliga. Boken heter ”Everybody matters” – ett så passande namn!

    Jag borde säga att min favoritbok är Dian Fossy bok ”Gorillas in the Mist” för den hade så stor inverkan på mig och det skulle passa en biolog att ha hennes bok som sin favorit. Men nej, min favoritbok är…

    …Goda Omen. Inte för att den är särskilt välskriven eller särskilt episk eller ens särskilt spännande. Men den är nog det roligaste jag läst och säkerligen kommer att läsa. Och den är skriven av två av mina favoritförfattare. Så sug på den!

    • Johan

      Just nu håller jag på att beta av Alfred Hitchcock Presents. Det är en novellsamling med skrämmande/ konstiga historier som skickades till Hitchcock och som var för sjuka för att han skulle få ha dem i sin tv-serie på 50-talet. Den är ganska meh. Efter att ha läst Lovecraft, King, Poe och sen gå tillbaka till det…. Inte ritkigt så skrämmande och konstigt som jag hade trott. Men en trevlig läsning trots allt.

      En annan bok som jag läste i somras som jag tycker om är ”Build your own Time Machine”. Det är en populärvetenskaplig bok om tidsresande. Som en Whovian så är jag naturligtvis intresserad av ämnet. Den innehåller en hel del information om olika teorier som fysiker, filosofer och andra människor har haft om att resa i tiden.

      Men min favoritbok är nog Stephen Kings ”Pestens tid” eller ”The Stand”. Jag tappade räkningen på hur många gånger jag läste den.
      Det är en kliché, för de flesta personer som läser hans böcker brukar säga att det är deras favoriter. (King själv har sagt att det är deprimerande att han gjorde sitt bästa för 30 år sedan :D ) Jag tycker om världen han har byggt upp. Ett post-apokalyptiskt USA, där mirakel har börjat hända igen. Och det har inte orsakats av ett kärnvapenkrig, vilket jag tycker gör allting intressantare.
      Samtidigt tycker jag om karaktärerna. Jag känner igen mig i många av dem, och jag kan peka ut personer jag känner som påminner om dessa karaktärer.

      Jag har en fråga tills imorgon: Vilken är den SÄMSTA bok ni har läst? Som bara fick er att vilja kasta ut den genom fönstret, och säga till författaren att hans bok sög som en dammsugare och att han borde göra något annat med sitt liv.

      • Haha, den där om sämsta boken måste jag fundera på! Ska ta en titt i min läsdagbok och se vilken bok som har fått sämst betyg av mig, har på känn att det var en Harlequin-roman…

    • Åh, jag läste också en bok här om dagen som jag grät en massa av, nämligen ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman. Gråtböcker är bra böcker!

      Och jag ”borde” också ha en annan favoritbok än den jag har, men nu är det som det är! Favoritböcker är favoriter av allehanda orsaker, inte bara strikt litterära. ”Goda Omen” finns för övrigt på min att-låna-från-bibban-så-fort-den-blir-återlämnad-lista, tillsammans med Neil Gaimans ”American Gods” :-)

  2. Jag är ett barn av min tid och svarar alltid Harry Potter på denhär frågan. Inte nån specifik bok, utan Harry Potter sådär rent generellt. Tycker inte det känns pinsamt alls att vara 25 och fortfarande ha en ”barnbok” som favorit :D
    Jag läser hopplöst lite nuförtiden, och jag tvivlar starkt på att jag nånsin kommer att hitta en annan bok som påverkar mej lika starkt som HP böckerna gjort.

    • Harry Potter-serien har definitivt en oersättligt plats i mitt hjärta också, liksom många Astrid Lindgren-böcker. De är på något vis så självklara favoriter för mig att jag nästan glömmer bort dem :-)

  3. Jag fullkomligt älskar Ulla-Lena Lundberg. Och vinnare i kategorin min favoritbok får bli Leo.

  4. Men… EN bok? Hur skall man göra här nu då? När man läser massor med böcker? jag menar.. Favoritförfattare kan jag välja jaa, men en bok? Under det senaste halvåret kanske Lundbergskans Is blir den bästa boken. Kanske. Men sedan har jag också bekantat mig med Mazzarella och Tikkanen och alla skriver så olika, så jag skulle inte vilja välja en. Den störste favoritförfattaren genom tiderna är nog Pratchett. Den som jag ser fram emot nu är Westös senaste. Få se vad den erbjuder!

Kommentera

