Ljuset i Österbotten

IMG_3581

De talar om ljuset
över Kykladerna
att ljuset faller på ett speciellt sätt
över de grekiska öarna

De har inte sett ljuset
i Österbotten

Här faller inte ljuset
(skarpt och klart)

det kommer inifrån
ett lysande
som omfamnar

~ Majljus av Yvonne Hoffman

Jag tror det är svårt att missa att jag hyser en hänförd kärlek till sommarljuset. Ovanstående dikt tänkte jag på då jag återigen fick uppleva det grekiska ljuset, men jag kom bara ihåg fragment av dikten. Trots ivrigt letande på nätet hittade jag inte Yvonne Hoffmans ord om det österbottniska ljuset. Jag var tvungen att gå tillbaka till den enda källa jag hade: Österbottnisk poesikalender 2012. Problemet var att jag hade sett kalendern på jobbet förra sommaren, och vem sparar en gammal kalender på en stor arbetsplats? Jag ville ändå inte ge upp, och eftersom jag arbetar på samma ställe denna sommar så letade jag (förgäves) efter kalendern och lät ordet gå bland kollegerna.

Några veckor senare ringer en kollega. ”Kom upp till mitt kontor innan du börjar jobba så ska jag göra dig glad”, sade hon, och väl där räcker hon fram kalendern från år 2012 som hon hade hittat i sina gömmor. Så fick jag äntligen njuta av det österbottniska ljuset inte bara mot himlen, utan också i textformat.

Nu börjar ljuset snart ge med sig. Nätterna blir längre och mörkare, inatt såg jag den första stjärnan och tände den första lyktan. Det är mig en oerhörd sorg, för sommarens ljusa nätter är alltid alltför få och för korta. Jag vänder upp ansiktet och dricker ljuset i stora klunkar medan jag ännu kan, samlar hjärtat fullt av höga himlar och vita rymder för att klara mig tills nästa år.

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

