Till alla de som har gjort mig till en bättre människa

Det var som att vara med i en film, eller kanske en bok. Den sakta nedåtgående julisolen kastade sina sneda strålar över verandan där vi satt, två av mina äldsta vänner och jag. På bordet framför oss stod halvt urdruckna kaffekoppar, en chokladplatta och ett fat med kanelskorpor. Mina solglasögon gav världen ett mjukare ljus och jag blev åter en gång medveten om den oerhörda kärlek som jag känner till mina vänner, hur jag, ibland stillsamt, ibland himlastormande, men alltid lika uppriktigt älskar dem inifrån och ut, med alla de egenskaper som de har, för alla de saker som de är.

Vi pratade om feminism och om hur vi utan tvekan kallar oss feminister. Vi pratade om hur det är att – utan att vilja det – uppfylla en massa normer och ändå vilja kämpa för att slå sönder dessa normer. Vi hällde upp mera kaffe och talade om insikter och om att leva många år i inskränkthet. Vi använde begrepp som queer och maktstruktur och genusmedvetenhet och använde dem korrekt. Vi pratade om hur vi vill sätta etiketter på människor, samtidigt som vi kämpar emot det. Vi bröt ytterligare en bit choklad och talade om hur det är att vara straight och därmed vara i minoritet i en grupp. Trots att vi alla var av samma åsikter gällande det mesta, så var det ändå givande diskussioner, för vi utmanade varandra att tänka om, att tänka nytt.

Inom mig såg jag boken vi var med i. Det var en liten bok, som enkelt rymdes i en större ficka eller i det yttersta facket på en ryggsäck. Den hade mjuka pärmar och gräddvita blad och var tummad i kanterna och nerklottad i marginalen efter många genomläsningar. Efter titelbladet kom en dedikation. ”Till alla de som har gjort mig till en bättre människa”, stod det, och jag visste med fullaste säkerhet att mina vänner, som satt mitt emot mig i julisolen, har gjort mig till en bättre människa.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Till alla de som har gjort mig till en bättre människa

  1. Snälla, snälla, snälla kan du skriva den boken? Jag vill så oerhört gärna läsa! Författare blir det av dig, det kunde jag slå vad om många tusen pengar på!

  2. Vilka feminister var ni? Radikal-, likhets-, särarts- ?

    (sorry. vill bara flasha med några fina ord…)

    • Haha! Jag har inte koll på exakt vad som skiljer de olika grenarna åt, men efter en snabb uppdatering på wikipedia så säger jag att jag åtminstone inte är särartsfeminist. Jag tror att det kulturella och det sociala har mycket större inverkan än det biologiska! Jag talar förstås bara för min del och inte mina vänners :-)

Kommentera

