Som en dejt, fast bättre

Det var nästan som en dejt. Med fjärilar i magen och rött läppstift och prickig klänning hade jag gjort mig i ordning, och i samma stund jag hörde hennes röst i telefonen för att bestämma mötesplats kunde jag inte låta bli att le stort.

Sedan satt vi en timme på Frihetsstatyn och åt glass och pratade om studier och Sveriges geografi och feminism och hur det är alldeles o e r h ö r t att Finland inte ännu har en könsneutral äktenskapslag och om hur vi definitivt borde hälsa på varandra på riktigt någon gång. En timme i hennes sällskap är ungefär hundra gånger för kort tid, men ändå hundra gånger bättre än att inte träffas alls!

Idag är det sex år och knappa två veckor sedan vi träffades för första gången, den allra underbaraste C och jag. Den gången var vi också vid Frihetsstatyn, och fastän jag var i annat sällskap då, så kunde jag inte undgå att bli förtrollad av hennes uppenbarelse. Hon hade svart klänning och stort svart hår och glitter i ögonvrån och jag lovar, det skimrade om henne, för magin flyter i hennes blod lika säkert som det gör i mitt. C är en av de varmaste och klokaste människorna som jag någonsin har träffat, med skratt i rösten och lysande ögon inramade i svart. Med henne i närheten blir världen omedelbart en bättre plats.

Och trots att vi så sällan ses, så vet jag precis var jag har henne: mjukt inbäddad i mitt hjärta, bara ett vykort bort.

Jag är alldeles betagen.

 XX

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

