Deep Shadows And Brilliant Highlights

Jag lever ett omväxlande liv. Redan för många år sedan kom jag fram till att jag, om jag skulle benämna mitt liv med namnet på ett musikalbum, utan tvekan skulle välja HIM:s album ”Deep Shadows And Brilliant Highlights”.

De djupaste av skuggor och de mest strålande av glansdagrar. Mörker och ljus i en ström som aldrig upphör. Och ju längre jag lever, desto bättre blir det. Det mörkaste mörka är fortfarande avgrundsdjupt då det kommer, men det kommer alltmer sällan. Det ljusaste ljusa är fortfarande skimrande och högtflygande, och det sinar inte med åren.

I grund och botten är jag en skiftande varelse. Jag tänker och känner utan ände, hinner utan vidare störtdyka, kravla mig upp, flyga och störta igen under samma dag. Som vi alla måste, försöker jag lära mig leva med mig själv. Jag försöker omhulda de gånger då ljuset får mig att älska världen och prata förstånd med mig själv då det mörka gör anspråk på mina känslor.

Idag, den sista dagen innan sommarjobbet börjar på riktigt, vaknade jag utsövd och själslugn. Mörkret fanns ingenstans, inte ens en skugga i bakhuvudet. Jag var nöjd, jag var tillfreds, jag var rentav lycklig på ett stillsamt, lite ovanligt sätt. Solen skapade dekorativa mönster med hjälp av spetsgardinerna. Grönskan var så strålande som den bara är i juni. Fåglarnas sång trängde sig in genom stugans tunna väggar och enkla fönster. Huvudet var klart och hjärtat lätt. Hela världen sken.

IMG_3540

IMG_3541

IMG_3547
Min sommarvärld av djupa skuggor och skimrande glansdagrar.

  XX

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

