För brinnande livet

De senaste dagarna har varit nedslående då det kommer till skrivande. Jag har sett drömmar gå om intet och tvivlat på min förmåga att producera skönlitterär text. Så vad gör jag för att bearbeta denna misstro till mina egna alster? Jo, jag bearbetar den som jag bearbetar det mesta – genom att tala med vänner och genom att skriva. Det var så bakvänt att jag inte kunde annat än skratta i bedrövelsen, och i slutändan sägs det ju att motgångar gör en starkare. Jag väljer att tro på det för att jag måste.

Jag skriver så pennan glöder
Jag skriver så pennan blöder
Jag skriver så hjärtat blöder

blod och bläck och aska


Jag skriver i imman på glaset

Jag skriver i dimman från glaset
Jag skriver i dimman från flaskan

med blod som bläck och aska


Jag skriver för brinnande livet

Jag skriver för brännande livet
Jag skriver för brännande tvivel

för blodet, det stillas
och bläcket, det spilles
och kvar lämnar endast aska


Så här i efterhand har jag insett att min ursinnesdikt har undertoner av något annat, något som inte är lika ofrånkomligt uppgivet som diktens ord vill ge sken av, utan snarare något av en obeveklig naturkraft vars framfart inte bör eller ens kan förhindras.

Sedan kom jag på det. Det är Sofia Karlssons version av visan Spela för livet som lurar bakom orden om blod och bläck. Det är vad jag egentligen menar, med den lilla ändringen att jag skriver istället för att spela. ”Jag spelar för livet, jag vet inget annat”. Det finns för många ord som gömmer sig i hjärtat och fingertopparna för att jag ska kunna låta bli att skriva. Så jag skriver.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok, skönlitterärt

Kommentera

