Hem till Mattisborgen

Jag ger mig av igen. Som Ronja flyttar jag varje vår och varje höst, fast jag gör tvärtom – bor i min Björngrotta om vintrarna och flyttar hem till Mattisborgen till sommaren. Nu har jag packat mina väskor, tömt kylskåpet och dragit sladdar ur vägguttagen, stängt ner lägenheten med stränga order åt alla inneboende att sköta sig medan jag är borta.

Det är intressant att leva på två ställen. Ena foten i Staden i söder, andra foten på de norra vidderna. Hjärtat på båda platserna samtidigt. Jag lever dubbla uppsättningar liv och även om jag ibland känner att det vore skönt att vara lite mindre splittrad, så kan jag inte tänka mig något annat alternativ. Då skulle jag vara tvungen att välja liv. Nu kan jag få det bästa av två världar, även om jag inte kan få dem samtidigt.

Något annat som är intressant, och frustrerande, är den mängd saker som ska släpas från söder till norr och tillbaka igen. Och trots att jag nu flyttar hela mitt sommarliv så syns det knappt i lägenheten. Det får mig att fundera över hur mycket prylar jag egentligen omger mig med, och då vågar jag ändå hävda att jag inte lever i ett materiellt överflöd. Största delen av min packning är förstås kläder – kjolar, byxor, strumpor, jackor, skor, tröjor… Jag måste ju ha något att iklä mig i sommar också. Den näststörsta delen av min packning består faktiskt av böcker och papper – kalender, dagbok, läsdagbok, anteckningsbok, den lilla älvaboken, adressbok och för det mesta något skönlitterärt för tågresan.

Jag längtar så till mitt sommarparadis, till familjen och vännerna och en värld och tid som är sig evigt lik och trygg. Jag längtar efter ljusa juninätter, skuggnätet av den stora björken på gräsmattan, känslan av spetsgardiner som kittlar i nacken där de svänger i sommarbrisen. Jag ser fram emot att dansa i högklackat och converse, dricka kaffe som jag själv har rostat och kokat på vedeldad spis, cykla med den blommiga klänningen fladdrande kring benen.

”Men du kommer väl hem till hösten, det brukar du ju göra”, frågar mjukiskaninen herr Bukowski mig, såsom Mattis frågar Ronja. Och jag kliar herr Bukowski bakom örat och svarar precis som Ronja: ”Ja, jag gör som jag brukar göra”.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Hem till Mattisborgen

  1. Sommarliv är en av de stora fördelarna man får ha som studerande. Jag gjorde själv tvärtom, bodde i Vasa om vintrarna och i Nagu om somrarna. Mitt hjärta längtar fortfarande efter de långa sommarmånaderna jag fick tillbringa i paradiset Nagu medan jag ännu studerade.

  2. Varg

    ”Jag längtar så till mitt sommarparadis, till familjen och vännerna och en värld och tid som är sig evigt lik och trygg.”
    Jag önskar jag kände likadant när sommaren kom. För egen del kommer min sommar att bestå av 60 dagar till havs (varav 10 är avverkade). Men jag planerar att göra ett hembesök till familjen, hälsa på mamma och pappa och kusinerna. Vänta tills klockan 1-2 på natten och se att det ännu är ljust ute och bestämma mig för att ta en lång promenad i den stilla natten. :) Det har jag saknat så mycket.

    Och förstås planerar jag också in en resa till Vasa, för att hälsa på min bror och några vänner där.:)

  3. Ljuvligt att bara kunna byta hem sådär.

Kommentera

