Diskursbyten

Jag får ingen rätsida på den här dagen. Att sova tills jag vaknar av mig själv, äta då jag är hungrig och ta en tupplur då jag är trött är tydligen något så främmande för mig att jag blir helt förvirrad. Främst tror jag ändå att mitt slappa sinne och orediga inställning beror på lika delar värme och snabba diskursbyten.

Jag har rört mig mellan så många verkligheter idag. På förmiddagen var jag ute i rymden bland dinosaurier. Sedan sparkade jag mig själv ur soffan och cyklade iväg till stan för att tillbringa en stund i biblioteket, mitt andra eller tredje vardagsrum, beroende på hur man räknar. Vidare det ju Restaurangdagen idag, och eftersom jag har missat den alla tidigare gånger tog jag nu igen den med råge. Jag besökte sammanlagt ett saftstånd på gatan, en restaurang och ett kafé. Det är en lite lustig känsla att sitta och äta falafel och naanbröd i en fullständigt främmande lägenhet bland fullständigt främmande folk och att avnjuta te, red velvet cupcake och fudge på en helt okänd balkong hemma hos helt okända människor, men i slutändan tror jag att världen blir en lite bättre plats av finurliga påhitt såsom Restaurangdagen.

Resten av dagen tillbringade jag på soffan. Det var så varmt och jag hade blivit både frisklufts- och solskensförgiftad, så jag hällde upp ett glas vin och valde bland mina böcker till slut en bok som handlar om hur Gud egentligen är en hormonstinn och lat tonårspojke vid namn Bob som en dag blir blixtförälskad. Där kan vi prata om underliga verkligheter.

IMG_3361
P.S. Den översta boken i högen, ”Kapitulera omedelbart eller dö” av Sanne Näsling, är inte lik något annat som jag tidigare har läst. Jag visste inte att man kunde göra så med språk! Läs den, för allt i världen! Och berätta sedan vad du tyckte.

1 kommentar

Filed under dagbok

One response to “Diskursbyten

  1. Låter som om du hade haft en bra dag. =)

Kommentera

