Quirky and queer

Jag har världens smartaste vänner. Alltsom ofta tycker jag mig utbrista i ett ”Du är så smart!”, men varje gång är det fullkomligt uppriktigt menat. Det jag tycker bäst om, är då någon av mina vänner kommer med uttalanden som är så mitt i prick eller så självklara, att världen, så fort som orden är sagda, rättar sig efter dem. Som om det alltid har varit så, men ingen bara tidigare har påpekat det.  Som det att sir Ian McKellen är sambo till ett av mina alter egon, eller att ens största problem i tonåren visst var lika stora som ens största nutida problem – de var bara annorlunda då, för man levde livet enligt en annan måttstock.

En annan sak som jag älskar är perfektion i ord, en mening som är fulländad i sig själv. Jag fick en sådan mening serverad åt mig här om dagen, då jag talade med min vän J på facebook. Jag beklagade mig, halvt på skämt, över hur jag är en obotlig fan girl och nu satt halvklädd framför datorn istället för att göra mig i ordning för en lunchträff.

Jag: Keep your priorities straight, liksom…
J: Keep your priorities quirky and queer!


Keep your priorities quirky and queer.
Hur fenomenalt är inte det? Tänk på det, smaka på orden, på innebörden. Jag tänker inte längre ”keep my priorities straight”, för det förutsätter att livet, världen skulle vara straight. Det är den inte. Världen är quirky och queer, den är förunderlig och vild. Livet är plötsligt och överraskande och oförutsägbart. Således borde även ens prioriteringar vara därefter, för att på bästa möjliga sätt passa in i livet och världen. Inte sant?

Nu regnar det. Inte ett milt duggande vårregn, utan ett häftigt majregn som återföljs av åska. Genom köksfönstret ser jag trots det glipor av sol och blå himmel i det mjukgrå molntäcket. Björklöven har slagit ut på bara några dagar, gått från knoppar till mössöron till stora gröna slantar som dansar i regnet. Jag tror bestämt att jag ska promenera till butiken, i skydd av mitt stora paraply, för att handla sockermunkar till picknicken som jag hade tänkt företa mig imorgon om vädret tillåter. Keep your priorities quirky and queer.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

