Världens bästa dag

Idag har jag haft kanske världens bästa dag. För det första hade jag vårens allra sista föreläsning. För det andra fick jag fixat slutbedömningen, tacka alla högre makter för det, så det blir väl kandidat av mig ännu i år!

Det firades med afternoon tea tillsammans med min vän KJ. Eftersom min förra tebjudning för mig själv blev så lyckad så följde jag samma recept denna gång: Rosy Earl Grey-te, scones och falsk clotted cream, samt jordgubbssylt och färsk ananas. Jag dukade med det finaste porslinet, som sig bör för den finaste gästen, och vi pratade bland annat om hur orchidéer är arroganta blommor (det tycker jag i alla fall).

Sedan lät jag eftermiddagens bruna snörkängorna vila och bytte ut dem mot svarta converse och gladde mig åt hur vild och fri och djärv jag kände mig med svepande röd kjol och militärisk jacka och skor med så tunn sula att asfaltens alla små skavanker kändes i fötterna. Vi undersökte ett nyöppnat loppis, KJ och jag, och letade oss upp på parkberget och njöt av den varma kvällen och all den skira grönskan. I Idrottsparken tittade vi på alla joggande människor och använde träningsställningar som klätterställningar, och jag visade ofrivilligt underbyxorna åt de som sprang förbi då jag hängde upp-och-ner från en ställning, men det gjorde ingenting för jag var vild och fri och djärv med min röda kjol över huvudet.

Då vi hade lekt klart (vi var en sväng via en riktig lekpark också) köpte vi glass och promenerade lite till, och sedan satt vi högt uppe på ett berg och såg hur solen gick ner bakom hustaken. Då var det redan kallt och vi hade varit ute i fyra timmar, så vi gick in för att dricka mera te och äta upp den sista sconesbiten och sedan lämnade KJ mig med ett löfte om att ses imorgon och en massa disk som jag inte har gjort något åt ännu, men natten är lång och jag är fortfarande vild och fri i själen och livet är så fint att det inte är riktigt klokt!

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Världens bästa dag

  1. Hördu! Har funderat en hel del på det här med clotted cream på siståne, är det svårt att fixa själv? Och vad är den falska verisionen, låter som nåt jag skulle kunna pröva på.

    MVH. Hanna, snål på scones

    • Den riktiga versionen av clotted cream är nog väldigt svår att göra här i Finland, eftersom den görs på opastöriserad mjölk. Jag tycker ändå att den falska versionen får klart godkänt från mitt håll, och den är mycket enkelt att göra själv!

      För falsk clotted cream till en hungrig person som är sjukt snål på scones eller två lite lite mindre hungriga personer tager du 1 ½ dl vispgrädde och vispar den väldigt hårt, nästan till smör. Sedan blandar du i ½ dl crème fraîche i den vispade grädden och ta-daa, du har clotted cream! Ätes förslagsvis på nybakta scones tillsammans med sylt, till exempel jordgubbssylt. Det är så gott att man storknar lite.

Kommentera

