En hel hord lajvare

Denna helg har gått i rollspelandets tecken, i alla fall i andra hand. Fredag, lördag och söndag vigdes åt förberedande workshop inför sommarens medeltida storlajv. Det har varit intensivt och utmattande, men också mycket givande. Vi har fått mycket gjort, diskuterat i grupper, gått igenom stridsstrategier och lägerhierarki, funderat över religionsutövning och rutiner, gjort statusövningar och min roll börjar så småningom utkristallisera sig. Jag har fått träffa saknade vänner och lärt känna nya, blivande lajvare och nygamla lajvare som var med i Elorias begynnels, det vill säga långt före min tid. Jag har njutit av känslan av samhörighet och jag har glatt mig åt röda band och svartglittriga converse.

På lördagskvällen badade vi bastu. Aderton lajvare på en gång. Det var lite bisarrt, att klämma in sig så många i en liten bastu med duschrum. Folk satt på fotpallar och på golvet, krånglade sig in mellan andras ben eller stod invid dörren. Kroppslig integritet var ett okänt begrepp, men å andra sidan var det ett effektivt sätt att komma över sin eventuella prydhet och blygsel, att enkelt avdramatisera och avsexualisera nakenhet. I slutändan var det väldigt trevligt, och jag blev ren till kropp och lätt till sinne och hjärta. Då vi kom ur bastun hade en vackert grå dimma lagt sig över staden, dämpat ljudet och suddat ut verklighetens konturer. Jag njöt storligen av min svalkande promenad hemåt genom den disiga vårnatten. Kanske det är vad rollspel också handlar om – att genom fantasi upplösa verklighetens gränser och ta sig an möjligheter i eskapismens töcken.

För övrigt klämde jag vänsterhandens fingrarna mellan två dörrar idag. Det var första gången på väldigt länge som jag grät av ren fysisk smärta. Nog är det underligt hur något så litet kan göra så fruktansvärt ont…

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

