Flickan i frack

Jag har firat söndagen med flera timmar långt afternoon tea. På menyn stod scones med körsbärssylt och (falsk) clotted cream. Teet var ett Earl Grey smaksatt med rosenblad och -knoppar som jag köpte i Winchester och tillredde enligt kapitlet ”Att tillreda en kanna gott te” ur En liten bok om te. Ska det göras så ska det göras ordentligt!

IMG_3348

Det var på kaféet Ginger Two i Winchester som jag först smakade på clotted cream, som är gjord på opastöriserad grädde. Sådan finns ju inte att få tag på här i landet, men det gick bra att få en fuskvariant genom att vispa 1 ½ dl grädde väldigt hårt, nästan till smör, och blanda i ½ dl crème fraîche – ett hett tips för de som vill prova afternoon tea!

IMG_3349

Medan jag drack te lyssnade jag på skön musik från 1930- och 1940-talet och läste nedanstående bok, som har legat på min att-läsa-lista flera veckor redan, men som jag har varit tvungen att prioritera bort på grund av studier. Nu är dock mina studier så gott som över för denna termin, hurra för det!

IMG_3355

Flickan i frack av Hjalmar Bergman från år 1925 är en lustig liten bok som handlar om flickan Katja som inför en studentbal stjäl sin brors frack och förorsakar stor uppståndelse genom att dyka upp på balen iklädd nämnda frack. Hennes agerande får förstås konsekvenser inte bara för henne själv, utan det påverkar också det lilla samhälle som hon lever i. Språket i boken är helt fantastiskt och jag kan inte ens försöka förklara det. Låt mig istället citera de första styckena ur boken:

”Hur kan en ung flicka uppträda i frack? Det är mycket enkelt, förutsatt att hon har en något pojkaktig figur; hon bör åtminstone vara tämligen smal kring höfterna. Vidare underlättas saken betydligt, om hon är i besittning av en två år äldre men ganska spenslig och småväxt bror. Helst bör denne bror vara en ung man med utpräglat sinne för elegans och kroppskultur. Finnes dessa förutsättningar är saken som sagt rätt enkel.

Flickan passar på, då hennes bror är ute och drar med Eva Biörck, går helt lugnt in i hans rum, tar ur klädskåpet fram hans nysydda studentfrack, ur byrålådan frackskjorta med tillbehör, återvänder – nu dock på tåspetsarna – med bytet till sitt eget rum. För att icke såra den unga damens känslor hoppar jag över själva omklädningen, blundar med båda ögonen och slår upp dem först då jag kan tänka mig att hon skulle vilja ropa: Titta! Och där står hon framför spegeln med studentmössa på pagehåret och införd en elegant frackkostym, som sitter nästan oklanderligt. Så enkelt var det.

Frågar man åter, hur en ung flicka kan vilja och våga uppträda i frack, så måste svaret bli mera komplicerat.

IMG_3352

Det faktum att jag fick ty mig till Svenska Akademiens Ordlista minst ett dussin under läsningens gång, för att slå upp ord som ”chikanera”, ”elegisk”, ”junonisk”, ”nålpengar” och ”fideikommissarien”, gjorde nöjet än större! Om någon av er råkar snubbla över Flickan i frack någon gång på ett loppis eller i en bokhandel, låt mig genast veta eller köp boken å mina vägnar! Jag skulle väldigt gärna ha ett eget exemplar i bokhyllan och mitt samvete är inte riktigt med på idén att jag skulle ”glömma” att lämna tillbaka boken till studentbiblioteket…

Så, låt mig höra – hur har er söndag varit?

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Flickan i frack

  1. Låter som en både humoristisk bok och en bok som är före sin tid. Härligt med sådana böcker ibland :) Och téet med de tillhörande sconesen ser riktigt goda ut. Inspirerande!

  2. Pingback: Mötesplatsen | Ileea

Kommentera

