En hälsning från år 2011

Det är inte dig jag saknar. Jag har kommit över dig. Vi hade vår tid och åh gud, vilken tid det var. Du visste det lika bra som jag, att det inte skulle bli ett ”tills döden skiljer oss åt”. Vi levde alltför intensivt tillsammans. Det var bara en tidsfråga innan vi hade brunnit slut. Men som vi brann.

Det enda löfte vi någonsin gav varandra, var det att aldrig hemfalla åt slentrian och vana. Det löftet höll vi också. Vi gick på dubbeldejt, men du med min bästa vän och jag med hennes kusin. Vi byggde en koja på din balkong, vi söp oss igenom en hel sommarvecka, vi skrev brev på varandras armar och du kom till jobbet för att sjunga en serenad åt mig inför alla kunder, trots att du varken har sångröst eller kan spela gitarr. Vi gick på varandras jobbintervjuer, planterade tomater i badkaret, liftade ända till Polen. Vi älskade och bråkade lika häftigt och för varje tår fanns det tre skratt. Och hela tiden visste vi att allt var på lånad tid. Vi lät varandra flyga för högt och falla för häftigt, och en dag föll vi för djupt. När vi till sist lyckades kravla oss upp, blåslagna och blodiga, så stapplade vi iväg åt olika håll, men med förnöjda leenden på våra sönderkyssta läppar.

Så det att jag vänder bort blicken när jag ser er två på stan, det att jag tackar nej på din inbjudan till födelsedagsfest, för att jag vet att hon kommer att vara där; det är inte för att jag saknar dig. Det är för att jag saknar allt det som du och jag gjorde.

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “En hälsning från år 2011

  1. Åh. Tänk om man en dag fick uppleva en sådan passion.. Jag älskar förresten den livsglädje som strålar ur dig! Det är fantastiskt att läsa om alla äventyr du tar dig an.

Kommentera

