Fandom

Då jag hade sett klart det första avsnittet av BBC:s serie Sherlock så satt jag framför datorn och klappade i händerna. Bokstavligen. Jag satt framför dator i min ensamhet och var så exalterad att jag måste applådera. Sedan såg jag ut serien på fyra dygn. Där kan man tala om kärlek vid första ögonkastet. ”I didn’t choose the fandom life. The fandom life told me to come to Baker street if convenient and if inconvenient come anyway.”

Efter att jag hade sett igenom hela Sherlock-serien både en och två (och numera tre) gånger, så kände jag att jag behövde något annat. Jag, som nästan aldrig tidigare aktivt hade följt med en teveserie. Efter lite funderande bestämde jag mig för att ta mig an Doctor Who, som ett par av mina vänner hade talat gott om. Jag föll inte hals över huvud, som jag hade gjort med Sherlock. Det kom smygande, lockande, för varje avsnitt växte sig kärleken lite starkare. ”I didn’t choose the fandom life. The fandom life grabbed my hand and whispered: ‘Run!'”

Idag är jag fast. Obönhörligt, obevekligt, oåterkallerligt fast i dessa två fandom. Jag är huvudlöst förälskad, sanslöst, hejdlöst, gränslöst kär. Och som vilken annan kärlek som helst så är det lycka och sorg, skratt och tårar. Jag låter en internetröst tala angående Doctor Who, för precis så är det: ”Doctor Who made me so happy, then shattered my heart, mended it back together, broke it again, killed me, made me feel more alive than ever, and so on. It’s a vicious cycle. I hope and pray it will never end.

Bild

P.S. Idag fyller David Tennant, som spelar den Tionde Doktorn, 42 år. Congratulations, my beloved Doctor! ♥

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “Fandom

  1. Så du rekommenderar alltså serien? Själv har jag inte börjat titta än, men jag har funderat utifall att om man kanske borde göra det.

  2. Jag vet inte om du talar om Sherlock- eller Doctor Who-serien, men det spelar egentligen ingen roll – jag rekommenderar båda från djupet av mitt hjärta!

    Sherlock har bara 2 säsonger hittills, med 3 avsnitt per säsong (men varje avsnitt är 90 minuter), så den är långt mer överskådlig än Doctor Who, som ju har gått mer eller mindre regelbundet sedan 1963. Jag har dock börjat se de ”nya” Doctor Who-serierna (börjande med den Åttonde Doktorn) som började sändas år 2005 och rekommenderar att man gör så.

    Så egentligen är det bara att välja vad du vill börja med – excentrisk detektiv eller fantastisk tidsresenär? Moderna London eller alla platser och alla tider? Sherlock Holmes eller Doktorn? :-)

  3. Johan

    En rättelse Ileea: Den nya serien börjar med den NIONDE doktorn… Den åttonde gjordes det bara en film om på 90-talet. :)